Gazeta Agronews Nr.01

Obecnie nikt już nie ma wątpliwości, że ostatnie dwa zawirowania na rynkach rolnych – na przełomie ubiegłego i obecnego roku oraz trzy lata wcześniej – to ewidentne działanie kapitałów spekulacyjnych, które uciekając z innych rynków, zaczęły operować właśnie tu. Debata na temat przyszłości Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 roku została zainicjowana na forum UE jesienią 2008 r., podczas Przeglądu WPR (ang. Health- Check). Jej przebieg wyznaczały takie wydarzenia, jak: konkluzje kolejnych prezydencji (francuskiej – listopad 2008 r., czeskiej – czerwiec 2009 r., hiszpańskiej – marzec 2010 r.), przeprowadzone przez Komisję Europejską konsultacje publiczne na temat przyszłości, zasad i celów WPR (wiosna 2010 r.), przyjęte przez Parlament Europejski sprawozdanie w sprawie przyszłości WPR (lipiec 2010 r.), publikacja Komunikatu KE w sprawie przyszłości WPR (listopad 2010 r.). Od momentu rozpoczęcia dyskusji aktywnie uczestniczę w każdym z jej etapów i w wielu kwestiach jesteśmy wiodącym reprezentantem grupy nowych państw członkowskich. Już dwa lata temu, 12 czerwca 2009 r. Rada Ministrów przyjęła Stanowisko Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie przyszłości Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 roku. Publikacja Komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie przyszłości WPR 18 listopada ub. r. rozpoczęła formalny proces międzyinstytucjonalnych konsultacji, na podstawie których KE przygotuje stosowne propozycje legislacyjne. Ten komunikat ram legislacyjnych zawiera trzy warianty dochodzenia do płatności bezpośrednich. Jeden, bardzo radykalny, mówi o obniżeniu płatności i praktycznie wycofywaniu się z tego instrumentu. Jest to wariant brytyjski. Drugi wariant – polski, w którym mówimy o płatnościach bezpośrednich powiązanych z wielkością gospodarstwa, a zatem z obszarem. Uzupełniamy go o dwa poziomy: jeden dotyczący obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania, a przypomnę, że Polska ma tutaj 52% powierzchni gruntów; drugi dotyczący gospodarowania na terenach szczególnie cennych przyrodniczo, np. Natura 2000, parki krajobrazowe. I jest trzeci wariant, tzw. stopniowego wyrównywania. Obecnie czekamy, z którego wariantu skorzysta KE, przedstawiając 12 października br. propozycje do dyskusji. Wyraźnie należy w tym miejscu podkreślić, że ten oficjalny projekt legislacyjny to jeszcze nie jest dokument przyjęty, a jedynie dokument wyjściowy. Czeka nas półtora roku bardzo trudnej dyskusji. Dyskusji, w której musimy przekonać 27 państw jak najbliżej do naszej propozycji. Odpowiedzią Polski na ten Komunikat jest stanowisko Rządu RP przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich w dniu 4 lutego 2011 r. Opowiadamy się w nim za ambitną reformą WPR, przy utrzymaniu co najmniej obecnego jej budżetu. Jednym z kluczowych elementów Musimy odejść od historycznych tytułów do płatności i zastąpić je kryteriami obiektywnymi, powiązanymi z aktualnymi celami WPR. Dyskusja o przyszłym kształcie WPR po- winna być publiczna, aby wszyscy widzieli, jakie są stanowiska, argumenty i propozy- cje każdej ze stron. 22 numer 01 ekonomia

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=