Gazeta Agronews Nr.01
Wołowina jest odporna na praktyki „poprawiania” towaru przed sprzedażą: nastrzykiwania solanką, nadmiernego dodatku soli czy przypraw – mówi dr Wierzbicka. paczkowanej wołowiny. Dlatego ogromne uznanie m.in . we Francji zdobył przełomowy system Cryovac Mirabella® opatentowany przez firmę Sealed Air, który umożliwia bezpośredni kontakt mięsa z górną folią bez niekorzystnej zmiany jego barwy. – Branding, wyróżniające się opakowanie i przemyślane pozycjonowanie wyrobów z wołowiny sprawią, że klienci przestaną porównywać ich cenę z wieprzowiną, a w zamian odczują satysfakcję, że za wyższą cenę zyskują gwarancję wysokiej jakości i doskonałego smaku – podsumowuje Maciej Gierszewski. Jaka będzie komunikacja z konsumentem? Prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, SGGW Spadek krajowej konsumpcji wołowiny do dramatycznie niskiego poziomu trzech kilogramów na osobę na pewno był też reakcją na nieprzewidywalną jakość wołowiny w sklepach. Ani producent, ani sprzedawca nie byli w stanie zagwarantować, że kupione mięso będzie kruche i smaczne. Konsumenci odwrócili się, wybierając bardziej przewidywalne i łatwiejsze w przygotowaniu rodzaje mięsa, a mianowicie – wieprzowinę i drób. Szczegółowe badania konsumenckie, które przeprowadziliśmy w ramach projektu Produkt wyjątkowy – Producenci wołowiny, próbując pozyskać konsumentów, powinni podkreślać, że jest to produkt wyjątkowy – podpowiada Maciej Gierszewski, szef działu sprzedaży Cryovac Food Solutions na Polskę, Czechy i Słowację w firmie Sealed Air. – Wołowina to także niezwykle wymagający gatunek mięsa. Opakowanie dla niej powinno być funkcjonalne inaczej niż w przypadku wieprzowiny czy drobiu. Powinno nie tylko zapewniać typowe atrybuty – chronić produkt, gwarantować dłuższy okres trwałości, bezpieczeństwo i higienę, atrakcyjny wygląd czy pionową ekspozycję, lecz także umożliwiać dojrzewanie mięsa w opakowaniu. Niezależne badania dwóch najbardziej renomowanych instytutów mięsnych w Europie: BAFF – Bundesanstalt für Fleischforschung w Niemczech oraz Institut de l’Elevage we Francji wykazały, że wołowina zapakowana próżniowo i dojrzewająca w workach barierowych Cryovac Barrier Bags®, a następnie zapakowana w systemie Cryovac® Case-Ready w atmosferze ochronnej MAP, znacznie zyskuje na objętości, jest bardziej krucha i soczysta. Dalsze badania wykazały, że opakowania detaliczne MAP nie polepszają jakości gotowego mięsa na tyle, by pominąć dojrzewanie w próżni. – Aby uzyskać jak najlepszą jakość wołowiny pakowanej w MAP przeznaczonej do sprzedaży detalicznej, konieczne jest wcześniejsze przechowywanie jej w próżni przez co najmniej osiem dni. Połączenie dojrzewania w opakowaniu próżniowym z opakowaniami MAP zapewnia konsumentom wysoką jakość mięsa, a zakładom mięsnym i detalistom wyższą sprzedaż – wylicza Maciej Gierszewski. Konsumenci na rynkach o wysokim spożyciu wołowiny doskonale o tym wiedzą, dlatego cenią mięso paczkowane sprzedawane w systemach gwarantowanej jakości. W Polsce takim systemem jest QMP. Podstawą powodzenia firm produkujących wołowinę, które odniosły w Europie największy sukces, są – poza systemami gwarantowanej jakości – odpowiednio zaprojektowane opakowania pomagające zbudować silną markę. W krajach tych zwrócono też uwagę na aspekt estetyczny 35 październik 2011 przetwórstwo
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=