Gazeta Agronews Nr. 2
płatności bezpośrednie, jak i w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007‑2013. Płatności bezpośrednie są instrumentem wsparcia dochodów rolników. Wsparcie finansowe udzielane jest rolnikom proporcjonalnie do powierzchni upraw i posiadanych stad zwierząt. Natomiast Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007‑2013 umożliwia kontynuację procesu modernizacji oraz rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej i wsi, rozpoczętego w minionych latach. Składanie wniosku i wydanie decyzji Zasadniczym kryterium przyznawania pomocy finansowej uprawnionemu rolnikowi jest złożenie kompletnego wniosku wraz z wymaganymi załącznikami. W rzeczywistości etap ten jest problemowy, mając na uwadze złożony charakter wniosku oraz nieprecyzyjne przepisy Rozporządzeń Unijnych. Przyznanie płatności, czy to w ramach płatności bezpośredniej, czy też w ramach PROW, dokonywane jest w drodze decyzji administracyjnej, którą wydaje właściwy organ I instancji, bądź kierownik biura powiatowego ARiMR, bądź też Dyrektor Oddziału regionalnego. Proces decyzyjnego przyznawania płatności realizowany jest w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i wymaga podejmowania czynności, o których mowa w tym kodeksie. Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Odstąpienie od tej zasady jest możliwe jedynie w ściśle określonych przypadkach. Organy administracji publicznej powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwieniu sprawy. Odwołanie od niekorzystnej decyzji Jednakże w rzeczywistości znacząca część rolników nie korzysta z przysługujących im uprawnień, nie bierze czynnego udziału w sprawie, nie zaznajamia się z aktami prowadzonego postępowania administracyjnego i nie wnosi odwołań do organów II instancji, bądź też skarg do właściwych sądów administracyjnych. Pamiętać zatem należy, iż od decyzji wydanej przez organ I instancji – kierownika biura powiatowego ARiMR, bądź też dyrektora oddziału regionalnego stronie służy odwołanie. Odwołanie wnosi się do właściwego organu II instancji za pośrednictwem organu, który wydał tę decyzję. W przypadku ARiMR organem odwoławczym będzie od decyzji kierownika biura powiatowego – dyrektor oddziału regionalnego, zaś od decyzji dyrektora oddziału regionalnego – Prezes ARiMR. Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie. W przypadku negatywnego rozstrzygnięcia dla strony, utrzymania w mocy decyzji organu I instancji, stronie przysługuje skarga do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Skargę tę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie. Przepisy k.p.a. regulują także zasady i tryb wnoszenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Bowiem od wydanego przez wojewódzki sąd administracyjny wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skarga kasacyjna powinna być sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego, zatem Zawiłość przepisów oraz brak wolnego czasu na aktywny udział w przedłużających się postępowaniach admini- stracyjnych, skutkuje zazwyczaj obniżeniem, a nawet pozbawieniem uprawnionego beneficjenta należnej dopłaty. 21 ekonomia styczeń-LUTY 2012
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=