Gazeta Agronews Nr. 2
wymaga ona zastępstwa prawnego już na etapie sporządzenia i wnoszenia tegoż środka zaskarżenia. Zawiłość przepisów oraz brak wolnego czasu na aktywny udział w przedłużających się postępowaniach administracyjnych, skutkuje zazwyczaj obniżeniem, a nawet pozbawieniem uprawnionego beneficjenta należnej dopłaty. Niejednokrotnie rolnicy, producenci rolni, osoby prowadzące działalność gospodarczą w wielości wszystkich obowiązków, nie są w stanie skutecznie występować przed organami administracyjnymi czy też sądami. Dochodzi także do opóźnienia we wniesieniu środka odwoławczego, czy też złożenia pisma procesowego w sądzie. Lepiej zapobiegać niż leczyć Podstawowym rozwiązaniem w przypadku korzystania z pomocy ARiMR jest dokładne zapoznanie się z umową oraz ścisłe przestrzeganie jej ustaleń. W przypadku, gdy jednak pojawia się niekorzystna dla wnioskodawcy/beneficjenta – rolnika, zasadnym staje się korzystanie z pomocy wyspecjalizowanych prawników, którzy, wykorzystując doświadczenie w zakresie postępowania administracyjnego, znajomość obowiązujących przepisów prawnych jak i utrwalone orzecznictwo sądów administracyjnych, będą w stanie skutecznie reprezentować beneficjentów zarówno przed organami, jak i sądami administracyjnymi. Skuteczne dochodzenie dopłat w ramach funduszy unijnych wymaga dogłębnej i szczegółowej analizy obowiązujących przepisów rozporządzeń i innych niezbędnych dokumentów. Przepisy te nakładają na beneficjentów szereg obowiązków, które muszą oni spełnić zarówno w dacie uzyskania płatności, jak i przez precyzyjnie ustalony okres czasowy. Niedotrzymanie któregokolwiek z warunków programu płatnościowego, skutkuje obniżeniem części dopłaty, a w wielu wypadkach nawet wstrzymaniem ich dalszej wypłaty oraz obowiązkiem zwrotu dotychczas otrzymanych środków pieniężnych. W tym też zakresie ARiMR prowadzi intensywne działania windykacyjne niezasadnie pobranych dopłat pieniężnych. Podsumowanie Podsumowując powyższe rozważania, podkreślić należy, że wprawdzie korzyści, jakie może uzyskać beneficjent w ramach pozyskiwanych środków są znaczące, tym nie mniej jednak wymaga to należnego zaangażowania ze strony uprawnionego podmiotu – rolnika uzyskującego wsparcie, już od pierwszych etapów pozyskiwania tychże środków unijnych. Zasadnym zatem staje się korzystanie w ramach realizacji danego projektu z fachowego doradztwa prawnego, które zdaje się być niezbędnym, aby skutecznie pozyskiwać środki pieniężne oraz szybko reagować na niekorzystne dla beneficjenta zdarzenia (odmowna decyzja, wstrzymanie dofinansowania, żądanie zwrotu pobranych dopłat). Analizując ilość spraw, które trafiają pod rozsądzenie przez wojewódzkie sądy administracyjne (ponad 3200 orzeczeń dotyczących subwencji unijnych, w tym m.in . około 2000 dotyczących płatności obszarowych), stwierdzić należy, że problematyka dopłat przyznawanych przez ARiMR jest wysoce skomplikowana. Osiągnięcie pełnego sukcesu, jakim jest pozyskanie planowanych środków pieniężnych, wymaga z jednej strony konsekwencji w realizacji stawianych sobie celów zadaniowych na każdym z etapów, z drugiej zaś strony niejednokrotnie uzależnione jest od szerokiego wsparcia prawnego w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych i sądowych. Uświadomić sobie należy potrzebę korzystania z profesjonalnego doradztwa prawnego w pozyskiwaniu środków unijnych zarówno w zakresie realizacji projektów ARiMR, jak i w odniesieniu do innych podmiotów przyznających pomoc finansową. Piotr Organka Radca prawny w kancelarii adwokackiej „OBLIGO” Sieczkowski i Spółka Kancelaria Adwokacka sp. k. Źródło: Polska Wieś, nr X-XI Źródło : statystyki NSA http://www.nsa.gov.pl 22 numer 02 ekonomia
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=