Gazeta Agronews Nr. 2
się z tzw. „opłaty produktowej” , ponieważ ciążą na nim obowiązki recyklingu i odzysku odpadów opakowaniowych oraz produktów. Przykład: 1. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych lub nowych maszyn, których częścią składową są olej i opony, to ma obowiązek uiszczania opłaty produktowej. 2. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia części zamiennych, aby możliwa była wymiana uszkodzonego elementu, to również ma obowiązek uiszczania opłaty produktowej. W celu uniknięcia płacenia wysokiej opłaty produktowej bezpośrednio do urzędu marszałkowskiego, ustawodawcy umożliwiają rozliczenie opłat produktowych i dokonanie tym samym „fizycznego” obowiązku recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, a także produktów przez organizacje odzysku, które w istotny sposób obniżają wysokość opłaty produktowej. Możliwość ta daje oszczędności dla przedsiębiorcy nawet do 50 proc. wartości opłaty produktowej płaconej bezpośrednio do urzędu! Oprócz samej opłaty należy również złożyć sprawozdanie o wysokości opłaty produktowej OŚ-OP1 do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy. Opłaty za korzystanie ze środowiska Podmiot korzystający ze środowiska ( m.in . przedsiębiorca) ma obowiązek sporządzania sprawozdań z zakresu korzystania ze środowiska oraz uiszczania opłat z tym związanych, których wysokość sam ustala i wnosi je na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska. Wyjątek! W przypadku opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wynikających z eksploatacji urządzeń, (przez które rozumie się niestacjonarne urządzenie techniczne, w tym środki transportu) opłaty te wnosi się na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska. Podmiot korzystający ze środowiska wnosi opłatę do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza. W tym samym terminie należy przedłożyć marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska wykaz zawierający informacje i dane wykorzystane do ustalenia wysokości opłat oraz wysokość tych opłat. Ważne! Nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska, których półroczna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 400 złotych. Paulina Bąbka ABFALEKO KODODPADU OPIS 13 02 04 Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki chlorowcoorganiczne. 13 02 05 Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związków chlorowcoorganicznych. 13 02 06 Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe. 13 02 07 Oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe łatwo ulegające biodegradacji. 13 02 08 Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe. 15 01 10 Opakowania zawierające pozostałości po substancjach niebezpiecznych. 16 01 07 Filtry olejowe. 16 01 03 Zużyte opony. 16 01 11 Okładziny hamulcowe zawierające azbest. 16 01 12 Okładziny hamulcowe inne niż wymienione w 16 01 11. 16 01 13 Płyny hamulcowe. 16 01 14 Płyny zapobiegające zamarzaniu zawierające niebezpieczne substancje. 16 01 15 Płyny zapobiegające zamarzaniu inne niż wymienione w 16 01 14. 16 01 18 Metale nieżelazne. 16 01 17 Metale żelazne. 16 01 20 Szkło. 16 01 19 Tworzywa sztuczne. 16 06 01 Baterie i akumulatory ołowiowe. 16 06 05 Inne baterie i akumulatory. Najczęściej występujące odpady powstające podczas napraw maszyn i pojazdów 32 numer 02 prawo
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=