Gazeta Agronews nr 27
AGROBUDOWNICTWO NUMER 27 Przenośniki do pasz D o transportu pasz stosuje się różnorodne systemy transportu wewnętrznego. Powinny być tak dobierane aby droga, którą przebywa materiał była jak najkrótsza. W doborze sys- temu transportowego należy kierować się np. kryteriami: • ograniczenie możliwości pozostawienia mieszanki w drogach transportowych, • zmniejszenie hałasu i zapylenia, •możliwość przenoszenia materiałów róż- niących się cechami fizycznymi, •małe koszty eksploatacyjne, • zapewnienie ciągłości transportu – niska awaryjność, • elastyczność w prowadzeniu dróg trans- portowych. Z aładunek zbiorników paszowych lub silo- sów odbywa się z paszowozów przy pomocy przenośników pneumatycznych bądź innych przenośników np. przenośników ślimakowych. Rozładunek, w obiektach hodowlanych w peł- ni realizujących zmechanizowany system za- dawania pasz odbywa się przy wykorzystaniu przenośników śrubowych giętkich, ślimako- wych lub taśmowych powiązanych z liniami śrutowania, mieszania poszczególnych kom- ponentów czy systemami zadawania. I tak przykładowo długość przenośników śrubo- wych może osiągać 60 m, wydajność do 20 m 3 /h. Przenośniki te powszechnie stosowane w układach instalacji paszowych cechuje wie- le zalet: mały pobór energii, prosta obsługa, łatwość przemieszczania, praca pod różnymi kątami nachylenia, stosunkowo niski koszt wy- konania oraz niewielkie wymiary. Przenośniki te mogą być stosowane do materiałów o wy- sokiej higroskopijności. Jednak są i wady, naj- ważniejsze to: niewielka wydajność, wrażli- wość na przeciążenia, ograniczona granulacja transportowanego materiału i możliwość jego rozdrobnienia. Dodatkowo wszechstronność w realizacji rozładunku z tego typu silosów zapewnia bogata oferta rozwiązań wysypów oraz bardzo przydatne wskaźniki poziomu na- pełnienia. Wybór i dowolność w zestawieniu dodatkowego wyposażenia, niezbędnego do dostosowania silosu paszowego do instalacji jest bardzo istotnym elementem planowania linii paszowej. Możliwości techniczne takie jak np. wydatek transportu paszy, kierunek i umiejscowienie wysypu musi uwzględniać parametry techniczne elementów linii paszo- wej takich jak: kosze zasypowe, przenośniki, rozdrabniacze, mieszalniki czy dozowniki. P rzenośniki linkowo-krążkowe przeznaczo- ne są do transportu suchych pasz sypkich lub granulowanych dla trzody chlewnej, bydła i drobiu. Pasza przenoszona jest wewnątrz rur za pomocą tarcz zbierających wykona- nych z tworzywa sztucznego osadzonych na linie, które charakteryzują się bez szme- rowym działaniem. Lina z krążkami umożli- wia proste lub giętkie prowadzenie przeno- śnika. Elementy konstrukcyjne przenośnika umożliwiają zestawienie różnych kombinacji w zależności od warunków w obiekcie, gdzie dozowanie paszy odbywa się za pomocą do- zowników paszowych. P rzenośniki pneumatyczne przeznaczo- ne są do transportu surowców sypkich, su- chych nie klejących się i nie lepiących się materiałów ziarnistych (ziarna, komponen- tów paszy, koncentratów, proszkowanych związków chemicznych), siecią zamkniętych przewodów w atmosferze czynnika gazo- wego, którym najczęściej jest powietrze. Do transportu pasz treściwych wykorzystywa- ne są przenośniki niskiego i średniego ciśnie- nia. W typowych urządzeniach pneumatycz- nych stosowane są przewody transportowe o średnicach od 80 do 200 mm. Umożliwia- ją one transport materiału o koncentracji mieszaniny od 0,4 do 20 kg/kg powietrza z prędkością w zakresie od 18 do 25 m/s. W zależności od sposobu wytwarzania różnicy ciśnień niezbędnej dla ruchu powietrza insta- lacje pneumatyczne dzielą się na: ssące (pod- ciśnieniowe), tłoczące (nadciśnieniowe) i mie- szane (ssąco-tłoczące). 48. AgroNews .com.pl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=