Gazeta AgroNews Nr 34

AgroNews .com.pl 19. 30 LAT KRUS - WYWIAD NUMER 34 lub innej placówki, do których uczęszcza dziec- ko. Od 15 października 2020 r. Kasa wypłaca świadczenie wyrównawcze dla działaczy opozy- cji antykomunistycznej oraz osób represjonowa- nych z powodów politycznych. Rolnicy zawsze znajdowali w Kasie pomoc i zrozumienie dla swoich problemów, a pracow- nicy wiązali swoje kariery zawodowe z KRUS, czego sama jestem przykładem. To bardzo po- zytywne zjawisko, kiedy pracownik utożsamia się z instytucją oraz w pełni angażuje się w jej działanie. Przez te trzydzieści lat KRUS wypra- cował właściwą organizację pracy i nawet w tak trudnych warunkach, jak obecny czas pandemii, potrafi znaleźć skuteczne formy funkcjonowa- nia Mogę powie- dzieć, że jestem z tego dumna i jako prezes KRUS, i jako wieloletni pracow- nik Kasy. Jakie były najważ- niejsze osiągnięcia Kasy w tym okre- sie? Jak już mówiłam, bardzo ważne jest wypracowa- nie pozytywnych relacji z rolnikami, dla których staliśmy się budzącą zaufanie instytucją. Struk- tura Kasy jest tak skonstruowana, żeby rolnik z każdej części naszego kraju miał blisko do wła- ściwej dla siebie placówki. Naszymi beneficjen- tami jest 1 203 730 osób ubezpieczonych oraz 1 088 146 świadczeniobiorców, dla których ważny jest bezpośredni kontakt z urzędem. Tak- że nasza działalność prewencyjna w zakresie po- prawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwach rolnych, polegająca na doradztwie, szkoleniach i wielu działaniach podejmowanych w terenie, czyli w gospodarstwach rolniczych, to tylko nie- które z aktywności budujących znaczenie KRUS. Dobra organizacja pracy to nasz kluczowy cel. Dlatego też nowe placówki budujemy zgodnie z obowiązującymi standardami, a te istniejące modernizujemy tak, aby były jak najlepiej przy- stosowane do sprawnej obsługi klientów, rów- nież osób z niepełnosprawnościami. Stawiamy również na nowoczesność, tworząc na przykład systemy informatyczne usprawniające obsłu- gę interesantów. W 2016 roku uruchomiliśmy portal eKRUS. Coraz więcej kontaktów odbywa się z wyko- rzystaniem poczty elektronicznej, a statystyki wskazu- ją, że więcej niż połowa wizyt na stronie www.krus.gov.pl odbywa się przy pomocy urządzeń mobilnych. Polska wieś nadąża za postępem i wymaga od urzędu nowoczesności. Przed nami dalszy rozwój, między innymi w obszarze cyfryzacji i usług interneto- wych. W tym dążeniu do doskonalenia metod i narzę- dzi funkcjonowania nie ustajemy. Wspomniałam o działalności prewencyjnej, której głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa pracy w gospodarstwach rolnych. Tu odnotowaliśmy duży sukces, znacznie zmniejszając wypadko- wość przy pracach rol- niczych. Wskaźnik wy- padkowości od 1993 roku spadł z 24,6 do 8,5, to jest o 16,1 wypadków mniej na 1 000 ubez- pieczonych. Zmniej- szyła się również liczba zgłoszonych wypad- ków z 66 tys. do 13, 6 tys. To prawie o 80% mniej. Od- notowaliśmy także spadek liczby wypłaconych jedno- razowych odszkodowań z 42 tys. do 10,3 tys., w tym z tytułu wypadków śmiertelnych – z 286 do 57. Spraw- ność i nowoczesność funkcjonowania to nasz niewąt- pliwy sukces, a zadowolenie rolników jest tego najlep- szym dowodem. Jakiego wsparcia, według Pani oceny, oczekuje rolnik najbardziej – z jakiej pomocy korzystają rolnicy najczęściej? Rolnicy chcą przede wszystkim sprawnej i terminowej wypłaty świadczeń. Oczekują profesjonalnej obsługi oraz życzliwości w kontakcie z urzędnikami KRUS. Wy- magają od nas kompetencji oraz zrozumiałej informacji, co do przepisów czy urzędowych procedur. Bardzo po- zytywnie reagują na wszelkie porady i treści zawarte w szkoleniach mających na celu poprawę bezpieczeństwa pracy. Istotna jest też dla nich bliskość urzędu i dogod- ne godziny jego funkcjonowania. Rolnicy chcą przede wszystkim sprawnej i terminowej wypłaty świadczeń. Oczekują profesjonalnej obsługi oraz życzliwości w kontakcie z urzędnikami KRUS. - Dr Aleksandra Hadzik, Prezes KRUS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=