Gazeta AgroNews Nr 34

EKONOMIA NUMER 34 AgroNews .com.pl 31. Czy obecne zawirowania będą do- minowały nad przyszłością świato- wego sektora żywnościowego? Zawirowania w gospodarce związane z pandemią zaostrzają problem przystosowy- wania się gospodarek narodowych do tren- dów światowych. Od kilku dekad mamy do czynienia z początkiem zmiany cywilizacyj- nej. Następuje przechodzenie z cywilizacji przemysłowej do cywilizacji wiedzy (post- -przemysłowej, informacyjnej). Następują za- sadnicze zmiany w strukturze zasobów wy- twórczych, w regułach gry ekonomicznej, w stratyfikacji społecznej itd. Początek obecnej dekady przyniósł światu, w tym UE, niespo- tykaną wcześniej na taką skalę, kumulację nowych wyzwań i zagrożeń. W tej sytuacji rolnictwo i cały sektor żyw- nościowy musi podjąć wyzwania wobec no- wych megatrendów związanych z nowymi czynnikami wzrostu gospodarczego i wy- czerpujących się zasobów naturalnych. Zmiany strukturalne zachodzące w sek- torze rolnictwa i gospodarki żywnościowej polegają zatem m. in. na rosnącej koncen- tracji produkcji i umiędzynarodowieniu, za- równo sfery produkcji, jak i dystrybucji dóbr konsumpcyjnych oraz półproduktów pocho- dzenia rolnego. Oznacza to także zmiany w zarządzaniu łańcuchem żywieniowym, np. wzrastające znaczenie standardów i norm międzynarodowych dla kolejnych grup pro- duktów. W sferze obrotu żywnością i pro- duktami pochodzenia rolnego wykorzy- stywanymi w innych obszarach gospodarki wyraźna jest tendencja wzrostu roli dystry- bucji skoordynowanej. Globalizacja jest za- tem niezmiernie istotnym czynnikiem kształ- towania modelu agrobiznesu. Postępujący proces globalizacji rolnictwa i gospodarki żywnościowej przyczynił się do systematycznego upodobniania się wzorców konsumpcji w różnych krajach i regionach. Sprzyjał temu kierunek rozwoju gospodarki światowej – ogólny wzrost gospodarczy (w tym tempo wzrostu tzw. gospodarek wscho- dzących), tendencja wyrównywania dochodów po- szczególnych segmentów rynku w różnych krajach. Na rzecz ujednolicania modeli spożycia działa także rozwój technologii poprzez przekaz wystandaryzo- wanej, powszechnie dostępnej informacji marketin- gowej (internet, TV). Coraz częściej żywność służy nie tylko do zaspo- kajania potrzeb biologicznych, ale musi spełniać szereg wymogów niezależnych od rolnika. Takich jak: Wyrafinowanie – wysoka jakość, ekskluzywność, rzadkość, rodzaj i jakość opakowania, dodatki za- wierające składniki prestiżowego pochodzenia np. z deszczowych lasów Amazonii, dodawanie słodkich smaków do tradycyjnie słonych i ostrych potraw, żywność traktowana jak sztuka. Bogactwo wrażeń – nowy smak, kształt, kolor, tek- stura, produkty sezonowe i okazjonalne, przeła- mywanie konwencji, nowe doświadczenia, posiłki do konsumpcji na gorąco i zimno, wodorosty jako składniki słodkich i słonych przepisów, wprowadza- nie egzotycznych produktów. Egzotyczność – nowe, różne smaki i przepisy z za- granicy, np. kuchnia birmańska, gotowe posiłki na podstawie przepisów japońskich, mało znane owo- ce. Zabawa – zaskakujące, zabawne, produkty interak- tywne, np. opakowania tworzone z poczuciem hu- moru, z obrazkami z sieci społecznościowych, wzor- nictwo tatuażowe. Medyczność – składniki korzystne dla zdrowia, do- datkowe lub naturalnie obecne bądź nieobecne, np. przekąski oraz napoje poprawiające wzrok, bogata w witaminy i minerały „super żywność”., napoje al- kalizujące ciało, itp. Wegetalność – pozytywny wpływ na zdrowie ze względu roślinny charakter produktów, produkty ro- ślinne konsumowane podczas symbolicznych chwil radości i celebrowania. Szczupłość – składniki sprzyjające utracie wagi lub brak składników sprzyjających jej nabieraniu. Energia, dobre samopoczucie – relaksujące, sty- mulujące ciało, np. napoje jednoporcjowe, używane do ochłody lub rozgrzania ciała podczas aktywności sportowej, wolne od laktozy, wzbogacone białkami i mlekiem z wapnem, dodawanie glonów (np. spiru- la, chlorella, euglena), napoje redukujące stres (np. z olejkiem z melisy, z kava-kava, czy GABA). Łatwość użycia – ułatwione przenoszenie, kon-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=