Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 36

WYWIAD NUMER 30 EKONOMIA 6 AgroNews .com.pl 61. naukowych, UE, rządów, biznesu - w zakre- sie realizacji SDGs (w zależności od podmiotu od 28 do 40 proc. osób wskazywało odpo- wiedź „ani źle ani dobrze”). Zaskakujący oka- zuje się też odsetek osób, które nie potrafią ocenić nawet własnego pracodawcy, pod ką- tem zaangażowania na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. To blisko połowa czynnych zawodowo osób (aż 43 proc. bada- nych zaznaczyło odpo- wiedzi „trudno powie- dzieć” oraz „ani źle ani dobrze”). – Okazuje się, że ludzie nie wiedzą co robią ich pracodawcy. W Banku BNP Paribas nie tylko gło- śno mówimy o naszym zaangażowaniu i działa- niach, ale też angażujemy w nie pracowników. Ważne jest, by firmy mówiły o swoich działa- niach, co zaowocuje m.in . większym zaufaniem do nich – mówi Maria Krawczyńska, dyrek- tor Biura CSR i Zrównoważonego Rozwoju, Członek Zarządu Fundacji BNP Paribas. Konsumenci nie znają pojęć, ale wiedzą jak być eko Mimo niskiej znajomości definicji i pojęć związanych ze zrównoważonym rozwojem, wyniki badania wskazują, że polscy konsu- menci wiedzą jak postępować proekologicz- nie. Większość segreguje śmieci, oszczędza wodę czy wprowadza w życie hasło zero wa- ste. Widoczna grupa deklaruje dokonywanie racjonalnych zakupów, wybiera opakowania przyjazne środowisku, przedkłada rower nad samochód czy ogranicza spożycie mięsa. Bli- sko połowa co najmniej raz podjęła działa- nia na rzecz społeczności lokalnej lub co naj- mniej raz zaangażowała się w walkę o prawa kobiet. - Część działań na rzecz zrównoważonego rozwoju już na stałe wpisała się w nasze życie i to jest bardzo dobre. Konsumenci są świadomi, że nawet drobne inicjatywy i decyzje mają sens. Jednak musi ich być więcej i powinny przybrać na sile – dodaje Maria Krawczyńska. Na poziomie deklaracji niemal wszyscy są go- towi do działań na rzecz Celów Zrównoważo- nego Rozwoju. Konsumenci oczekują jednak „konkretnej wiedzy jakie działania mogą pod- jąć” (36 proc. badanych), „dodatkowej zachęty finansowej (28 proc. badanych), „przykładu in- nych” (16 proc.). Widać też pewne różnice de- mograficzne i geograficzne. Kobiety chcą dzia- łać częściej niż mężczyźni, choć nie zawsze wiedzą jak, natomiast mężczyźni są bar- dziej pragmatyczni i potrze- bują zachęt finansowych. Ten podział widoczny jest również wśród mieszkańców największych miast i wsi. Ci pierwsi chcieliby przede wszystkim wiedzieć jakie działania mogliby podjąć, natomiast dla miesz- kańców wsi ważniejsze są zachęty finansowe. - Badanym często brakowało konkretnej wie- dzy jakie działania mogą podejmować na rzecz Celów. Społeczeństwo oczekuje podpowiedzi, jak mogłoby się zaangażować. W Banku BNP Paribas chcemy edukować, bo takie działania są potrzeb- ne, wskazują bowiem rzeczy ważne i te, na które mamy realny wpływ. Pokazujemy, że każdy – za- równo firma, jak osoba prywatna – ma możliwo- ści zmieniać świat na lepsze, nawet jeśli tylko w pewnym zakresie – mówi Magdalena Chojnow- ska, menedżer ds. Badań Marketingowych w Banku BNP Paribas. Chcemy, żeby biznes robił więcej W oczach konsumentów, najbardziej zaangażo- wanymi podmiotami w realizację SDGs są orga- nizacje naukowe i badawcze, UE, obywatelskie ruchy na rzecz zmian społecznych oraz organi- zacje pozarządowe. Na drugim krańcu są rządy krajowe, firmy i korporacje oraz międzynaro- dowe instytucje finansowe. Biznes został oce- niony nagorzej (średnia 2,6 punktu) – 31 proc. badanych ocenia zaangażowanie biznesu „źle i bardzo źle”, a 19 proc. „dobrze lub bardzo do- brze”. Dokładnie połowa nie jest w stanie oce- nić tego zaangażowania i wskazuje odpowiedź „trudno powiedzieć”. Większość segreguje śmieci, oszczędza wodę czy wprowa- dza w życie hasło zero waste.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=