Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 42
numer 25 numer 25 NUMER 42 PRAWO 60. AgroNews .com.pl Im więcej wody zatrzymasz, tym mniej za- płacisz Wysokość opłaty za zmniejszoną retencję będzie zależa- ła od wielkości nieruchomości oraz stopnia zabudowy. Mechanizm polega na tym, że opłata jest bezpośrednio zależna od stopnia zatrzymania wody opadowej na pose- sji (tzw. współczynnik zatrzymania np. 10, 20 czy 30%). Na działce 1000 m2 powierzchnia zabudowy wynosi 51%: • jeżeli właściciel nie zatrzyma wody na posesji (współ- czynnik zatrzymania - 0 %) – opłata wyniesie rocznie ok. 255 zł • jeżeli właściciel zatrzyma wodę opadową (np. w zbiornikach, kontenerach, beczkach) – osiągając współ- czynnik zatrzymania powyżej 30% - opłata roczna wy- niesie nie więcej niż – 25,50 zł czyli 10 razy mniej. - Mam nadzieję, że tak naprawdę nikt nie będzie musiał płacić, bo celem jest odbetonowanie naszych działek, na- szych miast. – podkreślił Prezes Wód Polskich Przemy- sław Daca. Celem projektu jest bowiem realne przeciwdziałanie skutkom suszy poprzez odwrócenie trendu uszczelniania powierzchni na terenach zurbanizowanych. P odatek od deszczu Równolegle w projekcie (art. 40) jest propo- zycja zwolnienia budowania zbiorników na wodę opadową lub roztopową (deszczówki) o pojemności do 10m z konieczności uzyskiwa- nia pozwolenia na budowę. Jest to zrównanie wymogów wobec zbiorników na deszczówkę do takich, jakie obowiązują dla nieczystości płynnych (szamba). Aktualny projekt przewiduje, że opłaty nie ponosi się za zmniejszenie retencji na grun- tach rolnych bez względu na sposób ich za- gospodarowania i stopień retencjonowania wód opadowych. Z opłaty zwolnione są tak- że podmiotowo związki wyznaniowe. Przykłady inwestycji w zieleń oraz retencję Łapiąc deszczówkę możemy zaoszczędzić do 50% wody wodociągowej i obniżyć rachunki za wodę. Zbierajmy deszczówkę do specjal- nych pojemników ustawionych pod rynną lub instalujmy systemy zbierania wody w pojem- nikach podziemnych. Przykłady inwestycji w zieleń oraz retencję wód opadowych wraz z krótką charaktery- styką w podziale na inwestycje, które mogą być realizowane na mniejszych działkach oraz większych działkach, w tym terenach należących do gmin: 1) nieruchomości prywatne oraz należące do przedsiębiorców (mniejsze działki o po- wierzchni do 1 500 m2): • powierzchnie chłonne, porośnięte roślin- nością, np. trawą (trawniki) lub bez pokrycia roślinnością, które są przepuszczalne dla wód opadowych, dzięki czemu mogą one infiltro- wać w głąb gruntu, • oczka wodne z roślinnością wodną i wo- dolubną, stawy, • dachy zielone o odpowiednich parame- trach, zwłaszcza na terenach nieprzepusz- czalnych, gdy infiltracja do gruntu nie jest możliwa. • ogrody deszczowe (nasadzenia roślin w gruncie o zwiększonej przepuszczalności, PRAWO NUMER 42 AgroNews .com.pl 61. które zbierają wodę), •muldy chłonne (niecka chłonna, zagłębienie te- renu o charakterze liniowym, przepuszczalnym, gdzie infiltrują wody opadowe), • urządzenia do infiltracji z retencją podziemną np. skrzynki rozsączające, komory drenażowe, studnie chłonne, rigole, drenaże rozsączające (urządzenia te umożliwiają rozsączanie wody do warstw przepusz- czalnych gruntu), • podziemne lub naziemne pojemniki (zwane w prawie budowlanym ‘zbiornikami’) na wody opado- we. 2) tereny należące do gmin oraz nieruchomości prywatne należące do osób prywatnych, przedsię- biorców, wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni (o powierzchni powyżej 1 500 m2): •mogą być to również rodzaje inwestycji/urzą- dzeń wymienione w punkcie 1, ale tutaj charaktery- styczne będą: • pojemniki (zbiorniki) retencyjne (przepływowe, bezodpływowe), w tym z elementami zieleni, stawy retencyjne, • systemy hydrofitowe (zbiornik wodny z roślin- nością zanurzoną i otaczającą) - ich praca naśladuje warunki hydrauliczne i siedliskowe naturalnych eko- systemów bagiennych, • ogrody deszczowe, •muldy chłonne, • systemy bioretencyjne (systemy te są zagłębie- niami terenu lub płytkimi basenami służącymi do spowalniania przepływu oraz wchłaniania części wody) - zapewniają podniesienie jakości wody na drodze jej filtracji przez złoża glebowe oraz za po- mocą roślin, a następnie zebranie jej nadmiaru za pomocą podziemnego systemu drenażowego, • nawierzchnie przepuszczalne, ażurowe warun- kujące wsiąkanie wody w głąb gruntu, w tym pokry- te roślinnością (trawniki). Proponowane niniejszym projektem zmiany prze- pisów w zakresie retencji pozwolą na zrealizowanie inwestycji, które w przeciwnym razie nie zostałyby w większości zrealizowane (inwestycje związane z kompensacją retencyjną na terenach działek pry- watnych). W przypadku gmin nastąpi dopływ do- datkowych środków finansowych dedykowanych retencji z tytułu poszerzenia bazy i zwiększenia sta- wek jednostkowych opłat, co umożliwi realizację nowych inwestycji, które z uwagi na brak środków nie zostałyby zrealizowane lub zostałyby zrealizo- wane w późniejszym terminie (przyśpieszenie realizacji). Ułatwienia w procesie inwestycyjnym W projekcie budowlanym planowanej inwe- stycji zostanie ściśle określony zakres nie- zbędnych zajęć terenu, w tym również może wystąpić konieczność zajęcia czasowego lub trwałego dróg. W takim przypadku projekt budowlany będzie zawierał również projekt alternatywnego rozwiązania dróg lub (o ile będzie to konieczne) wykonania dróg tymcza- sowych lub objazdów. Uzgodniony zostanie również tzw. „Projekt organizacji ruchu tym- czasowy” (na czas budowy) oraz „Projekt or- ganizacji ruchu docelowy” (stały). Zostaną opracowane także harmonogramy realizacji robót, w których podane zostaną czasy i eta- py realizacji części inwestycji (HRF). Projek- ty zostaną uzgodnione z właścicielami lub za- rządzającymi dróg (nie dotyczy to tylko dróg krajowych) , gospodarzami terenu oraz policją. Projekty będą załącznikiem do wniosku o uzy- skanie zgody na realizację inwestycji. Z chwi- lą uzyskania zgody będzie możliwa realizacja inwestycji - w tym realizacja alternatywnego przebiegu dróg oraz wykonania dróg tymcza- sowych czy objazdów. Podobna procedura będzie dotyczyć linii kolejowych, czyli na etapie projektu budow- lanego zostanie określony zakres niezbęd- nych zajęć linii kolejowych i nowy układ linii z uwzględnieniem inwestycji. Projekt zostanie uzgodniony z zarządcą infrastruktury kolejowej i uzyska stosowne pozwolenia na realizację. Okres zajęcia infrastruktury drogowej lub ko- lejowej będzie zależny od daty rozpoczęcia in- westycji i będzie ustalony w umowie Inwestora z Wykonawcą przy uwzględnieniu harmono- gramów zawartych w projekcie. Po podpisaniu umowy pomiędzy Inwestorem a Wykonawcą nastąpi ustalenie, przy udziale Inwestora, ram czasowych zajęć z zarządcami dróg i ewentual- nie kolei oraz ustalenie dokładnego harmono- gramu przebudowy tej infrastruktury. Źródło: wody.gov.pl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=