Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 43

użyjemy myjki, trzeba najpierw przedmuchać zespoły robocze sprężarką, a po myciu po- zostawić kombajn na zewnątrz na cały dzień słonecznej pogody. Maszyna powinna być oczyszczona na ze- wnątrz i wewnątrz. Pracę warto zacząć od pootwierania wszystkich możliwych wzierników i pokryw oraz demontażu sit podsiewacza. Oczyścić należy wszystkie zespoły kom- bajnu: zespół żniwny, zbiornik na ziarno, po- dajniki ziarna i kłosów, wytrząsacze, sita, rozdrabniacz słomy, podaj- nik pochyły, chwytacz kamieni, bęben młó- cący, klepisko, odrzutnik słomy, podsiewacz, wentylator i jego obudowa. Pozostałości  w postaci ziarna, resztek kłosów i słomy trze- ba bezwzględnie usunąć. Miejsca, w których gromadzi się kondensat kurzu, należy oczy- ścić na sucho za pomocą sprężonego powie- trza lub szczotki z długim sztywnym włosiem. Twardy osad z zagłębień usuwa się pędzlem z twardym włosiem lub skrobakiem, a na- stępnie sprężonym powietrzem. Czasami można spotkać kombajn z kilkuna- stoma kilogramami zboża w zbiorniku i kana- łach podajników ślimakowych, które pozosta- je tam do następnych żniw. Usunięcie resztek ziarna i słomy jest bardzo ważne, gdyż w tych miejscach gnieżdżą się gryzonie, które mogą poprzegryzać przewody instalacji elektrycz- nej prowadząc do zwarć. Należy dokładnie oczyścić przedział silni- kowy oraz chłodnicę z kurzu i innych zanie- czyszczeń. Warstwa plew zalanych przecie- kającym olejem i paliwem jest łatwopalna i stwarza zagrożenie pożarowe. Wszelkie wycieki oleju na powierzchni sil- nika, przekładni, pomp hydraulicznych itp. świadczą o nieszczelności. Warto te miej- sca zanotować, by po oczyszczeniu móc je uszczelnić. Do umycia silnika można użyć produktów ropopochodnych – nafty, benzyny ekstrakcyjnej, specjalistycznych zmywaczy. Następną czynnością jest usunięcie kurzu i resztek słomy z okolic układów przenoszenia napędu pod pokrywami bocznymi. Optymal- ną metodą jest użycie sprężonego powietrza i szczotki. Jest to również do- skonały moment na zlokali- zowanie wszelkich wycieków oleju i smaru; jeśli są nadmier- ne, warto zakwalifikować nie- szczelności do naprawy. Tłuste nacieki można usunąć za po- mocą czyściwa i benzyny eks- trakcyjnej. Każdy niehermetyczny styk elektryczny na- leży dokładnie przedmuchać sprężonym po- wietrzem, wymyć benzyną ekstrakcyjną, a jeśli na powierzchni styków są ślady korozji (zielon- kawy nalot) – oczyścić je mechanicznie. Po tej czynności każde złącze powinno być zakonser- wowane specjalnym preparatem w aerozolu lub wazeliną techniczną niskotopliwą. Kombajn nie lubi wilgoci, dlatego lepiej czy- ścić go na sucho. Zabezpieczenie antykorozyjne Ślady korozji i łuszczące się powłoki malarskie należy usunąć za pomocą stalowych szczo- tek i papieru ściernego. Przetarte, umyte i od- tłuszczone benzyną ekstrakcyjną oraz osuszone powierzchnie zabezpiecza się farbą podkłado- wą, a po jej wyschnięciu – emalią nawierzch- niową. Śruby, nakrętki i powierzchnie wytarte, które nie są zabezpieczane powłokami malar- skimi, można pokryć preparatem antykorozyj- nym lub smarem konserwacyjnym. Czynności te trzeba wykonać ze szczególną starannością, jeżeli kombajn jest przechowywany pod gołym niebem lub pod wiatą. Do konserwacji nie należy używać tzw. prze- palonego oleju silnikowego. Zawarte w nim związki siarki powodują korozję chemiczną, bardziej agresywną niż ta wywołana czynnika- Do konserwacji nie należy używać tzw. przepalonego oleju silnikowego. Zawarte w nim związki siarki powodują korozję chemiczną, bardziej agresywną niż ta wywołana czynnikami atmosferycznymi. TECHNIKA ROLNICZA NUMER 43 36. AgroNews .com.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=