Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 43
TECHNIKA ROLNICZA NUMER 43 AgroNews .com.pl 37. mi atmosferycznymi. Powłoka zabezpiecza- jąca z takiego oleju jest nietrwała i powoduje skażenie środowiska. Konserwację pasów i łańcuchów napędo- wych opisano w części dotyczącej demonta- żu zespołów. Smarowanie Po umyciu i odrdzewieniu czas na smarowa- nie. Wszystkie smarowniczki, a także mecha- nizmy regulacji powinny być nasmarowane do pełna, aż do ukazania się nowego sma- ru. Najlepiej użyć smarownic nożnych, które mają większą pojemność i wyższe ciśnienie robocze. Wymiana smaru pozwala na usu- nięcie kurzu, opiłków i wody wraz ze starym smarem. Smar stały stosowany jest do łożysk, prowadnic, wałków, osi dźwigni, ele- mentów ruchomych, jak np. tłoczyska siłowników hydraulicznych, listwy no- żowe, przeguby kuliste itp. Rodzaj smaru stoso- wany do poszczególnych części jest ustalany przez producenta kom- bajnu. Tam, gdzie obciążenia i temperatury podczas pracy są niewielkie, wystarczy smar ŁT 43 lub towot. Lepsze właściwości ochron- ne ma smar grafitowy z Petrochemii Płock. Olej należy wymieniać zgodnie z zalece- niem producenta kombajnu, po przepraco- waniu określonej liczby motogodzin. W prze- kładniach zamkniętych trzeba uzupełnić lub wymienić olej w przypadku ich nadmiernej eksploatacji. Wymianie podlega również olej w pompie wtryskowej i silniku kombajnu oraz – w zależności od liczby przepracowanych godzin – w układzie hydraulicznym. Najlepiej zrobić to zaraz po żniwach, kiedy olej jest rozgrzany i dobrze wymieszany. Uwaga: ze starego oleju wytrąca się podczas przecho- wywania kombajnu woda, powodująca koro- dowanie silnika. Filtr oleju i paliwa powinien być na nowy sezon wymieniony. Trzeba pamiętać również o wymianie lub oczyszczeniu filtrów powie- trza oraz filtra kabinowego klimatyzacji. Zbiornik paliwowy należy napełnić maksy- malnie, aby nie zbierała się w nim para wod- na z powietrza. Tłoczyska siłowników hydraulicznych po- winny być całkowicie schowane do wnętrza cylindrów. Jeżeli układ chłodzenia silnika spalinowego jest wypełniony wodą, trzeba ją usunąć z blo- ku cylindrowego, chłodnicy oraz z wymienni- ka ciepła (chłodnicy oleju silnikowego). Nale- ży pamiętać o wykręceniu korka chłodnicy. Demontaż zespołów Na okres przechowywania maszyn demontowane są głównie pasy napędowe, łań- cuchy, przenośniki łańcucho- we, listwa tnąca i akumula- tory oraz przystosowane do demontażu elementy elektro- niczne. Pasy napędowe po zdjęciu z kół należy umyć w ciepłej wodzie, osuszyć i przesypać talkiem lub zastosować preparat do konser- wacji gumy na bazie smarów silikonowych. Pasy powinny być przechowywane w po- mieszczeniach zamkniętych, z dala od źró- deł ciepła, zabezpieczone przed działaniem promieni słonecznych, przy niskiej wilgotno- ści (mniejszej niż 20%). Trudno takie warun- ki zapewnić przechowując pasy w kombajnie, który stoi na zewnątrz (pod wiatą), lub w po- mieszczeniach do tego celu nieprzystosowa- nych. W przypadku trudności w demontażu pasów trzeba je poluzować, zakonserwować i pozostawić na dotychczasowym miejscu. Równie dużo uwagi należy poświęcić łańcu- chom napędowym. Po zakończonym sezonie najlepiej zdjęte łańcuchy dokładnie oczyścić z zanieczyszczeń i śladów korozji, a następ- Filtr oleju i paliwa powinien być na nowy sezon wymieniony. Trze- ba pamiętać również o wymianie lub oczyszczeniu filtrów powietrza oraz filtra kabinowego klimatyzacji.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=