Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 43

Utrzymana zostanie także podstawowa za- sada lokalizowania nowej elektrowni wiatro- wej, zgodnie z którą taki obiekt może powstać wyłącznie na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP). Obowiązek sporządzenia MPZP lub jego zmia- ny na potrzeby inwestycji będzie jednak doty- czyć obszaru prognozowanego oddziaływania elektrowni wiatrowej, a nie jak dotąd obsza- ru wyznaczonego zgodnie z zasadą 10H (tj. dla obszaru w promieniu wyznaczonym przez odle- głość równą dziesięciokrotności całkowitej wy- sokości projektowanej elektrowni wiatrowej do zabudowy mieszkaniowej).  Zgodnie z nowymi przepisami MPZP będzie mógł określać inną, niż wyznaczona przez re- gułę 10H, odległość elektrowni wiatrowej od budynku mieszkalnego, biorąc pod uwagę za- sięg oddziaływań elektrowni wiatrowej jednak z zachowaniem bezwzględnej minimalnej od- ległości wynoszącej 500 metrów. Podstawą dla określania odległości elektrowni wiatro- wej od zabudowań mieszkalnych będą m.in. wyniki przeprowadzonej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ), wyko- nywanej w ramach MPZP. W SOOŚ analizu- je się m.in . wpływ emisji hałasu na otoczenie i zdrowie mieszkańców. Identyczna minimal- na bezwzględna odległość bezpieczeństwa bę- dzie dotyczyć lokalizowania nowych budyn- ków mieszkalnych w odniesieniu do istniejącej lub planowanej elektrowni wiatrowej. Co waż- ne, władze gminy nie będą mogły odstąpić od wykonania SOOŚ dla projektu MPZP, który uwzględnia elektrownię wiatrową. Dla ochrony najcenniejszych walorów przy- rodniczych, utrzymany zostanie również zakaz lokalizacji elektrowni wiatrowych na obsza- rach parków narodowych, rezerwatów przyro- dy, parków krajobrazowych i obszarów Natura 2000. Obowiązek zachowania odległości po- zostawiono tym samym w przypadku parków narodowych (10H) i rezerwatów przyrody (500 metrów). W mocy pozostaną obowiązujące postano- wienia MPZP oraz decyzje i pozwolenia doty- czące elektrowni wiatrowych, które zostały wy- dane przed wejściem w życie proponowanych przepisów. Na ich podstawie możliwa będzie realizacja poszczególnych przedsięwzięć inwe- stycyjnych, pod warunkiem jednak, że spełniają one wymagania minimalnych odległości od za- budowań mieszkalnych. Cele nowelizacji Głównym celem proponowanych rozwiązań są m.in .: • uelastycznienie zasad umożliwiających roz- wój lądowej energetyki wiatrowej, co skutko- wać będzie spadkiem cen energii i zwiększy po- ziom inwestycji w kraju, • ułatwienie rozwoju zabudowy mieszkanio- wej – głównie na terenach wiejskich, o co bar- dzo zabiegają mieszkańcy gmin, w których ist- nieją już elektrownie wiatrowe, • kontynuacja pełnej ochrony społeczności lokalnych przed wpływem elektrowni wiatro- wych, • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa po- przez dodatkowe obowiązki serwisowe dla wy- twórców. Wprowadzenie proponowanych rozwiązań umożliwi powstanie nowych instalacji wiatro- wych o łącznej mocy 6-10 GW, przyczyniając się do wzmocnienia bezpieczeństwa energe- tycznego Polski. Ministerstwo Klimatu i Środowiska PRAWO NUMER 43 50. AgroNews .com.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=