Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 45
WYWIAD NUMER 30 EKONOMIA NUMER 45 AgroNews .com.pl 41. czyźni deklarują tę odpowiedź (28,4 proc. wobec 19,8 proc.). Tylko niecałe 3 proc. badanych nie musi liczyć się z kosztami podczas planowania świąt. Ta grupa respondentów najpoważ- niej zmalała względem ubiegłego roku. W 2021 roku święta bez przejmowa- nia się wydatkami zamierzało spędzić niemal 10 proc. respondentów. Podrożały wszystkie produkty. Najbardziej wzrosły ceny: oleju, cukru i mięsa Jak wskazują eksperci, paździer- nik był kolejnym miesiącem z rzę- du, w którym podrożały wszystkie produkty na 12 badanych kategorii: • pieczywo, • nabiał, •mięso, • owoce, •warzywa, • produkty sypkie, • produkty tłuszczowe, • dodatki spożywcze, • używki, • napoje, • chemia gospodarcza • i inne artykuły. Po raz kolejny z rzędu, najbardziej zdrożały pro- dukty tłuszczowe (48,8 proc. rok do roku), gdyż cena np. oleju skoczyła o 53,6 proc. Na drugim miejscu w rankingu drożyzny uplasowały się pro- dukty sypkie (37,3 proc.) a w grupie tej ponownie najbardziej zwyżkował cukier (50 proc.). Podium najszybciej drożejących produktów zamyka mięso z wynikiem 31,7 proc. Najmocniej zdrożały: drób (38,7 proc.)., wołowina (29,5 proc.) i wieprzowina (26,7 proc.). – Tegoroczne wyniki Barometru Providenta pokazu- ją, że Polacy rozważnie podchodzą do swoich finan- sów. Odpowiedzialnie planują świąteczne wydatki, aby te nie nadwyrężyły domowego budżetu. Dwóch na trzech ankietowanych sfinansuje tegoroczne świę- ta z bieżących dochodów. Jeszcze w 2021 roku nie- mal ¾ Polaków finansowało święta w ten sposób – mówi Ka- rolina Łuczak, Rzeczniczka Provi- dent Polska. – Oszczędną Gwiazdkę deklarują zwłaszcza najstarsi respondenci, którzy wyda- dzą na nie średnio 1010 złotych. To o połowę mniej niż najmłodsza grupa wiekowa. Ponadto, co czwarty senior na organizację świąt przezna- czy mniej niż 500 złotych – dodaje Karolina Łuczak. Coraz droższe święta Aż 36,6 proc. Polaków na przygotowanie Bożego Narodzenia poświęci budżet w wy- sokości 1000-1999 zł. Co piąty ankietowa- ny wyda ponad 2 tys. zł. Na drugim biegunie znalazł się niewiele mniejszy odsetek ba- danych, którzy zarezerwowali sumę mniej- szą niż 500 zł – rozbieżność w planowanych wydatkach jest więc zauważalna. Mężczyź- ni średnio deklarują wydatki o 200 zł więk- sze niż kobiety. Na celebrację tegorocznych świąt najwięcej środków przeznaczy naj- młodsza grupa wiekowa 18-24 lat (średnio 2040,5 złotych), spośród której aż 9 proc.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=