Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 45
EKONOMIA NUMER 45 42. AgroNews .com.pl ankietowanych pożyczy w tym celu pieniądze od rodziny – dla porównania wśród pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosi niecałe 2 proc. Bożonarodzeniowe trady- cje są dla Polaków bardzo ważne. Aż 26,9 proc. respon- dentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności, aby opła- cić kilkudniowe świętowanie. Ten sposób pokrycia kosztów częściej wybierają mężczyź- ni – 31,3 proc. wobec 22,8 proc. kobiet. Niespełna 8 proc. badanych wykorzysta środki pochodzące z różnego rodzaju programów wsparcia, np. 500+. Czego szukamy pod choinką? Choć mogłoby się wydawać, że prezenty to je- den z nieodzownych, najmocniej wyczekiwanych elementów świąt, okazuje się, że zaledwie po- nad połowa (55,3 proc.) Polaków spodziewa się w tym roku podarunku na Gwiazdkę. Co cieka- we, prezentów najbardziej oczekują seniorzy z najstarszej grupy wiekowej – co piąty z nich jest pewien, że otrzyma świąteczny upominek, a 37 proc. spodziewa się, że raczej go otrzyma. - Od braku prezentu gorszy jest tylko ten nietra- fiony. Co więc podarować bliskim, żeby mieć pew- ność, że ich radość będzie szczera, a prezent nie będzie kurzył się na strychu? Nasi respondenci są praktyczni – zauważa Karolina Łuczak. – Zarów- no w tym roku, jak i w poprzednim, bezkonkuren- cyjnie wygrywają pieniądze lub bony na zakupy, które dają obdarowanemu największe możliwości – to najpopularniejsza odpowiedź wśród każdej gru- py wiekowej. Taki prezent chciałby otrzymać co czwarty badany – doda- je Karolina Łuczak. Popularnością cieszą się również kosmetyki i perfumy (15,5 proc.), odzież lub obuwie (9,9 proc.) oraz elektronika (8,8 proc.). Panie zde- cydowanie częściej niż Panowie li- czą na biżuterię (12,4 proc. wobec jedynie 2,5 proc.) oraz na kosmety- ki i perfumy (20,2 proc. wobec 10,4 proc.). Panowie natomiast częściej czekają na elektronikę (15,9 proc. vs. 2,3 proc.). Aż 13,1 proc. badanych nie wie jaki prezent chciałoby otrzymać. Rozsądne zakupy Jednym ze sprawdzonych sposobów, który po- zwala znacznie zaoszczędzić pieniądze i nerwy, jest planowanie świątecznych zakupów z wy- przedzeniem. Niemal 20 proc. badanych komple- towanie prezentów zaczyna już na kilka miesięcy przed Bożym Narodzeniem, a 15,7 proc. szuka okazji do kupowania upominków przez cały rok. Lubimy także grudniowe wyprzedaże – korzysta z nich aż 17,3 proc. Polaków. Natomiast co trzeci badany uważa, że kilka tygodni poprzedzających Gwiazdkę w zupełności wystarczy na zakup pre- zentów. 14,2 proc. badanych zostawia zakupy na ostatnią chwilę – takie rozwiązanie częściej wy- bierają mężczyźni (17,1 proc. vs. 11,5 proc.). Provident Aż 26,9 proc. respondentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności, aby opłacić kilkudniowe świętowanie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=