Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 45
WYWIAD NUMER 30 EKONOMIA NUMER 45 AgroNews .com.pl 53. R osnące ceny, strach przed kryzysem go- spodarczym oraz obawy o utratę pracy powodują, że konsumenci w Polsce z co- raz większą ostrożnością podchodzą do planowa- nych wydatków. – Z naszej ankiety wynika, że ponad 60 proc. Po- laków martwi się wzrostem cen, a większość już ograniczyła swoje wydatki. Widzimy, że ankietowa- ni zamierzają wydać mniej na prezenty gwiazdkowe, jednocześnie zmniejszając ich ilość – mówi Patryk Rudnicki, młodszy partner Bain & Company. W internetowym ba- daniu konsumenckim firma doradcza Bain & Company zapytała Po- laków o konkretne pla- ny wydatkowe zwią- zane z nadchodzącymi świętami. Respondenci wiedzą już dziś, na co wydadzą mniej, a na czym oszczędzać nie będą. Prawie połowa an- kietowanych (45 proc.) planuje kupić w tym roku tańsze prezenty swoim bliskim. Polacy będą w tym roku szukać podarków w tańszych katego- riach produktowych, częściej wybierając słodycze, książki, akcesoria sportowe lub dając w miejsce upominku karty prezentowe zamiast drogich per- fum, biżuterii czy gier komputerowych. Ponadto około jedna trzecia (36 proc.) zamierza też zmniejszyć ilość upominków przeznaczonych dla jednej osoby, a także obdarować nimi mniej osób (33 proc.). Polacy planują oszczędzać na pre- zentach dla osób z dalszej rodziny, przyjaciół i ko- legów z pracy, natomiast nie będę oszczędzać na podarkach dla dzieci, partnerów i małżonków. Ponieważ polscy konsumenci chcą spędzać święta zgodnie z tradycją, a więc przy obficie za- stawionym stole przewidują, że w tym roku na ar- tykuły spożywcze wydadzą więcej lub co najmniej tyle samo, co przed rokiem. Jak wynika z danych GUS, ceny żywności i napojów bezalkoholo- wych w październiku były o 20,9 proc. wyż- sze niż rok temu, a ceny energii wzrosły pra- wie o 41,7 proc. – Pomimo tego, że sytuacja gospodarcza i ge- opolityczna nie nastraja pozytywnie, polscy konsumenci chcą spędzić święta w miarę nor- malnie. Z powodu inflacji na żywność będą mu- sieli jednak wydać więcej niż przed rokiem. To będzie skłaniać ich do jeszcze intensywniejsze- go polowania na promocje artykułów spożyw- czych – dodaje Patryk Rudnicki. Ankietowani twierdzą, że będą też oszczędzać na transporcie, ozdo- bach i dekoracjach świą- tecznych oraz rozryw- ce. Ponad jedna trzecia respondentów zamierza ograniczyć podróże na święta (35 proc.), blisko połowa zaoszczędzi na świątecznych ozdobach (43 proc.) oraz na rozryw- ce (45 proc.), na przykład na wyjściu do kina czy na koncert. Jednocześnie Polacy deklarują, że promo- cyjne wyprzedaże organizowane podczas Black Friday nie będą ich skłaniać do zrobie- nia większych zakupów gwiazdkowych niż przed rokiem. Jedynie co piąty ankietowany planuje w tym czasie kupić więcej prezentów pod choinkę niż w 2021 roku. – Cięcia wydatków dotkną prezentów, po- dróży, ozdób, ale nie tego, co jest DNA polskich świąt, czyli spotkań przy stole. Wygląda na to, że święta spędzimy może nawet bardziej rodzin- nie niż zwykle – podsumowuje Patryk Rudnic- ki. Badanie zachowań konsumenckich Bain & Company zostało przeprowadzone na repre- zentatywnej próbie Polaków na platformie Dynata w październiku 2022 roku. Polacy będą w tym roku szukać podarków w tańszych kategoriach produktowych, częściej wybierając słodycze, książki, akcesoria sportowe lub dając w miejsce upominku karty prezentowe zamiast drogich perfum, biżuterii czy gier komputerowych.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=