Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 45

WYWIAD NUMER 30 PRAWO NUMER 45 Środki przewidziane w tymczasowych ra- mach kryzysowych nie wykluczają możliwo- ści zatwierdzania innych niezbędnych i pro- porcjonalnych środków bezpośrednio na podstawie Traktatu, a w szczególności na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Ponadto Komisja podjęła decyzję o prze- dłużeniu do 31 grudnia 2023 r. możliwości przyznawania środków wsparcia inwestycyj- nego na rzecz trwałej odbudowy gospodar- czej na podstawie tymczasowych ram pomo- cy państwa związanych z COVID-19. Oświadczenie wice- przewodniczącej wyko- nawczej Margrethe Ve- stager, odpowiedzialnej za politykę konkurencji, można znaleźć tutaj . Kontekst Tymczasowe kryzysowe ramy pomocy państwa, przyjęte 23 marca 2022 r., umożliwiają państwom członkowskim wyko- rzystanie elastyczności przewidzianej w zasadach pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście wojny Rosji przeciwko Ukrainie. Tymczaso- we ramy kryzysowe zmieniono po raz pierw- szy 20 lipca 2022 r. w celu uzupełnienia le- gislacyjnego pakietu gotowości do zimy oraz zgodnie z celami planu REPowerEU. Podmioty kontrolowane przez Rosję, które zostały objęte sankcjami, są wyłączone z za- kresu stosowania tych środków. Tymczasowe ramy kryzysowe będą obo- wiązywać do 31 grudnia 2023 r. W trosce o zapewnienie pewności prawa Komisja oce- ni w późniejszym terminie, czy konieczne jest przedłużenie obowiązywania ram. Więcej informacji na temat tymczasowych ram kryzysowych i innych działań podjętych przez Komisję w odpowiedzi na skutki gospo- darcze inwazji Rosji na Ukrainę można zna- leźć tutaj. Komisja nakreśliła ostatnio swoje ogólne podejście do walki z kryzysem energetycz- nym w komunikacie z 18 października 2022 r. pt. „Kryzys energetyczny – wspólne przy- gotowania, zakupy i ochrona UE”. Niezwy- skie będą uprawnione do obliczania wsparcia na podstawie historycznego lub obecnego zużycia przy uwzględnieniu potrzeby utrzy- mania nienaruszonych zachęt rynkowych do zmniejszania zużycia energii oraz utrzymania ciągłości działalności gospodarczej. Ponad- to państwa członkow- skie mogą udzielać wsparcia w sposób bardziej elastyczny, również dla szczegól- nie dotkniętych sek- torów energochłon- nych, z zastrzeżeniem zabezpieczeń po- zwalających uniknąć nadmiernej rekom- pensaty. W tymczaso- wych ramach kryzy- sowych przewidziano, aby przedsiębiorstwa otrzymujące większe kwoty pomocy zobo- wiązały się do określenia rozwiązań pozwa- lających zmniejszyć ślad węglowy ich zużycia energii i wdrożyć środki w zakresie efektyw- ności energetycznej. •Wprowadza nowe środki na rzecz ogra- niczania zapotrzebowania na energię elek- tryczną zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1854. • Doprecyzowuje kryteria oceny środ- ków wspierających dokapitalizowanie. Takie wsparcie wypłacalności musiałoby przede wszystkim: (i) być niezbędne, odpowiednie i proporcjonalne; (ii) wiązać się z odpowied- nim wynagrodzeniem państwa oraz (iii) być połączone z odpowiednimi środkami w za- kresie konkurencji mającymi na celu zacho- wanie efektywnej konkurencji, w tym za- kazem wypłacania dywidend i premii oraz przejęć. Niezwykle ważne jest, aby dążyć do wspólnych unij- nych rozwiązań, unikając frag- mentarycznych działań kra- jowych uzależnionych od różnych systemów fiskalnych państw członkowskich. 56. AgroNews .com.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=