Gazeta AgroNews Nr 48
Przed sezonem trzeba dokładnie przejrzeć podzespoły, wymienić zużyte i uszkodzone części lub zespoły oraz nasmarować podsta- wowe punkty maszyny. Podczas przeglądu korzystamy z listy kontrolnej opisującej ko- lejno wszystkie elementy, które zamierzamy sprawdzić. Poruszajmy się zgodnie z ruchem J eżeli po ostatnim sezonie zadbaliśmy o oczyszczenie i skontrolowanie po- dzespołów, nie będziemy mieli zbyt wiele pracy. Jeżeli natomiast nie znaleźliśmy na to czasu, to ostatni dzwonek, by nadrobić zaległości. TECHNIKA ROLNICZA NUMER 48 42. AgroNews .com.pl Przygotowanie kombajnu zbożowego do żniw Aby żniwa przebiegły sprawnie i bez przykrych niespodzianek, należy właściwie przygotować maszyny. Kombajny zbożowe pracują w sezonie na najwyższych obrotach, często nawet przez całą dobę. Jednak okres, w którym wykorzystujemy kombajn, jest bardzo krótki – średnio od 2 do 3 tygodni, a więc w przypadku awarii jest nie do odzyskania. WYWIAD NUMER 30 TECHNIKA ROLNICZA NUMER 48 AgroNews .com.pl 43. wskazówek zegara dookoła maszyny, zaczy- nając od kabiny operatora. Pozwoli to na do- tarcie do wszystkich miejsc wymagających kontroli. Na liście opisujemy czynności do wykonania oraz dopisujmy uwagi wynikające z wykonania oględzin. Dzięki temu unikniemy omyłek i nie zapomnimy o niczym istotnym. W kabinie sprawdzić deskę rozdzielczą, w tym wskaźniki, kontrolki, sprawność oświe- tlenia jezdnego. Następnie skontrolować pracę cięgieł i dźwigni, sprawdzić luz układu kierowniczego oraz poprawność pracy hydrauliki. Wyczy- ścić lub wymienić filtr pyłkowy kabiny. Należałoby również sprawdzić sprawność skrzyni biegów i ukła- du hamulcowego. Sprawdzić stan techniczny pasów kombajnu i ich napięcie. W razie potrzeby wyregulować pasy oraz prze- kładnie bezstopniowe i sprzęgła przeciąże- niowe. Łańcuchy napędowe oczyścić i spraw- dzić, czy są wystarczająco napięte, a jeżeli nie – poprawić siłę naciągu. Następnie sprawdzić czystość i stan tech- niczny przenośników ziarnowego i kłosowe- go. Ważne jest pozamykanie wszystkich po- kryw i okienek przeglądowych. Nasmarować: przeguby, łożyska, sworznie i prowadnice, czyli wszystkie węzły ruchome elementów konstrukcyjnych. Sprawdzić, czy wszystkie zawleczki są w odpowiednich miej- scach i czy podokręcane są wszystkie śruby. Szczególną uwagę zwrócić na śruby moco- wane na przednim moście kadłuba, w ukła- dzie kierowniczym przy tylnym moście, przy tylnych i przednich kołach oraz przy wózku transportowym zespołu żniwnego. W zespole żniwnym wymienić uszkodzo- ne lub stępione nożyki oraz bagnety, a także wyregulować zespół tnący w taki sposób, by osie nożyków pokrywały się z osiami bagne- tów. W podajniku ślimakowo-palcowym skrzy- wione zwoje ślimaka wyprostować, połama- ne lub uszkodzone palce wymienić na nowe, a zużyte tulejki palców wymienić. Uszkodzone elementy przenośnika pochyłego wymienić na nowe, a lekko skrzywione wyprostować. Spraw- dzić szczelność połączeń hydraulicznych między wężami giętkimi i sztywnymi, przeciek usunąć. W zespole młócąco-czyszczącym zwróćmy uwagę na stan techniczny bębna omłotowe- go, klepiska, wytrząsaczy, podsiewacza, kosza z sitami, wentylatora, układu napędowego i elementów zawiesze- nia. Cepy uszkodzone lub zużyte wymienić na nowe, pamiętając, by wymieniać naprzeciw- ległe parami. Wymianę cepów oraz poziomowa- nie klepiska w stosun- ku do bębna młócącego najlepiej zlecić fachowcowi. Poprawnie wyko- nana naprawa zespołu młócącego zapobiegnie wibracji kombajnu, przedłuży żywotność łożysk, a co najważniejsze – wpłynie na jakość pracy (zapobiegnie niedomłotom i uszkodzeniom ziar- na). Dokładnie wyczyścić podsiewacz, sita i wentylator. W silniku zwrócić uwagę na układ paliwowy, smarowania i chłodzenia oraz czystość prze- działu silnikowego. W układzie paliwowym wymienić filtry paliwowe i opróżnić odstojnik wody, zaś w układzie smarowania wymienić olej i filtr olejowy. Wymienić wkłady filtrów powie- trza. Oczyścić odpowietrznik skrzyni korbowej (odmę), chłodnicę wody oraz cały przedział sil- nikowy z zanieczyszczeń typu plewy, wycieki. Sprawdzić poziom olejów w skrzyni biegów i w układzie hydraulicznym, w razie potrzeby uzupełnić. Sprawdzić ciśnienie powierza w ko- łach. Przegląd instalacji elektrycznej i klimatyzacji najlepiej zlecić wykwalifikowanemu fachowco- wi. Podczas przeglądu korzystamy z listy kontrolnej opisującej kolejno wszystkie elementy, które zamierzamy sprawdzić.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=