Gazeta AgroNews Nr 49
a także zła organizacja pracy. Należy również pamiętać o czynnikach zwiększających ryzyko wypadku, który- mi niewątpliwie są warunki atmosferyczne, przemęczenie, rutyna i pośpiech. Operator kombajnu zbożowego powinien mieć uprawnienia do kierowania pojazdów po drogach publicznych kategorii T lub B albo P aństwowa Inspekcja Pracy wska- zuje, że do głównych przyczyn wy- padków należą: brak odpowiednich kwalifikacji oraz wiedzy o zagrożeniach, nie- znajomość instrukcji obsługi użytkowanej maszyny, brak osłon części ruchomych, na- prawa urządzeń przy włączonym napędzie, TECHNIKA ROLNICZA NUMER 48 34. AgroNews .com.pl BHP w obsłudze i eksplo- atacji kombajnów do zbioru zbóż Według statystyk, niemal połowa śmiertelnych wypad- ków podczas prac rolniczych jest związana z eksploata- cją maszyn oraz urządzeń. Żniwa to czas zintensyfikowa- nych prac z ich wykorzystaniem, dlatego wówczas ryzyko uszczerbku na zdrowiu czy też śmiertelnego wypadku znacznie wzrasta. WYWIAD NUMER 30 TECHNIKA ROLNICZA NUMER 48 AgroNews .com.pl 35. wyższej. Ważne jest także ukończenie kursu dla operatorów kombajnów zbożowych. Od- powiednie przygotowanie osób obsługują- cych ciągniki, agregaty i samojezdne maszyny rolnicze to podstawowy warunek gwarantu- jący bezpieczną pracę. W czasie pracy kombajnem należy bardzo ściśle przestrzegać przepisów przeciwpo- żarowych oraz zachować jak najdalej idącą ostrożność podczas obsługiwania maszyny. 1. Na kombajnie muszą obowiązkowo znaj- dować się stale dwie gaśnice przeciwpoża- rowe - jedna proszko- wa do silnika i instala- cji elektrycznej, druga pianowa do gaszenia pozostałych części kombajnu. Gaśnice muszą być utrzymane w należytym porząd- ku i zawsze spraw- ne. Powinny one być regularnie kontrolo- wane, zgodnie z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi dotyczącymi gaśnic. 2. Kolektor wydechowy silnika należy pod- czas przerwy w pracy często oczyszczać z plew, kurzu i słomy oraz sprawdzać stan jego uszczelnienia. 3. Operator w czasie jazdy i podczas pracy powinien bezwzględnie unikać bezpośred- niego sąsiedztwa ognia, szczególnie należy uważać przejeżdżając przez podwórza go- spodarstw oraz na postojach w pobliżu bu- dynków gospodarskich itp. 4. Nie wolno wykonywać żadnych prac pod zespołem żniwnym (hederem), nie upewniw- szy się czy jest zabezpieczony przed opad- nięciem. Należy pamiętać, że najpewniejszym zabezpieczeniem oprócz podpór jest podło- żenie w środkowej części zespołu żniwnego dodatkowej podpory np. klocek z grubego drewna.Utrzymanie zespołu żniwnego w gór- nym położeniu tylko za pomocą podnośnika hydraulicznego nigdy nie jest wystarczająco bezpieczne. 5. Podczas jazdy pedały obu hamulców po- winny być stale sprzęgnięte. 6. W układzie hydraulicznym nie wolno samo- wolnie regulować zaworów bezpieczeństwa. 7. Bezpieczniki i elementy składowe instala- cji elektrycznej muszą odpowiadać symbolami i charakterystyką oryginalnemu zestawowi. 8. Po zakończeniu pracy oraz przerwie w pra- cy należy odłączyć akumulatory za pomocą wy- łącznika. 9. Naprawcze czynności spawalnicze nale- ży wykonywać tylko wówczas, gdy uszkodzo- na część jest wymontowana z kombajnu. W ra- zie konieczności spawania na kombajnie należy usunąć z maszyny ple- wy, pył i materiały ła- twopalne oraz osłonić ekranami przeciwiskro- wymi obszar spawania. W pobliżu przygotować gaśnicę i wiadro wody. 10. W czasie napełnia- nia zbiornika paliwa ba- terie akumulatorów mu- szą być zasłonięte (jeżeli zbiornik jest nad akumu- latorami np. kombajn Bi- zon). Aby uniknąć nieszczęśliwych wypadków przy pracy kombajnem, należy przestrzegać następu- jących zaleceń: 1. kombajn może być obsługiwany wyłącznie przez przeszkolonego i uprawnionego operato- ra, 2. nie sprawdzać rękami części roboczych pod- czas ruchu maszyny, 3. w razie awarii zatrzymać kombajn, wyłączyć mechanizmy, wyłączyć akumulatory i wtedy do- piero usunąć usterkę, 4. wszystkie regulacje, których nie można przeprowadzić z pomostu operatora wykony- wać po zatrzymaniu maszyny 5. nie włączać mechanizmów przed upewnie- niem się czy ich uruchomienie nikomu nie za- graża, 6. przed uruchomieniem silnika i włączeniem zespołów ostrzec sygnałem dźwiękowym 7. nie puszczać kierownicy podczas ruchu ma- szyny, 8. nie pozwalać na obecność osób postron- nych na pomoście kierowcy oraz w pobliżu ma- Na kombajnie muszą obowiąz- kowo znajdować się stale dwie gaśnice przeciwpożarowe - jed- na proszkowa do silnika i insta- lacji elektrycznej, druga pianowa do gaszenia pozostałych części kombajnu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=