Gazeta AgroNews Nr. 53
AgroNews .com.pl 32. WYWIAD NUMER 30 TECHNIKA ROLNICZA NUMER 5 Przedsezonowy przegląd maszyny jest nie- zwykle ważny, gdyż czas w którym wykorzy- stujemy kombajn podczas żniw jest bardzo krótki - w przypadku zbóż wynosi średnio od 2 do 3 tygodni i w przypadku awarii jest nie do odzyskania. Najlepiej jest przeprowadzić przegląd stanu technicznego tuż po skończo- nym sezonie, bo wtedy pamiętamy usterki, które pojawiały się podczas użytkowania. Za- wsze dokonujemy przeglądu zespołów: żniw- nego, omłotowego, czyszczącego oraz silnika nika Zespół żniwny W pierwszej kolej- ności sprawdzamy kompletność pal- ców i stan ukła- du napędzające- go. Brakujące palce wymieniamy, a skrzywione prostu- jemy. Trzeba rów- nież skontrolować stan układu napę- dowego, a w nim tuleje przegubów – jeśli są zużyte powodują nadmierny luz belek z palcami, hałas i nieprawidłowe nagarnianie zboża. Powin- niśmy również prawidłowo wyregulować ze- spół tnący. Uszkodzone i stępione nożyki oraz bagnety wymieniamy na nowe. Bardzo ważne jest dokładne ustawienie kosy tną- cej w stosunku do belki palcowej. Osie oste- rek powinny pokrywać się z osiami palców. Użytkując kombajn codziennie smarujemy kosy. Pamiętajmy również o podajniku ślima- kowo-palcowym. Skrzywione zwoje ślimaka trzeba wyprostować, a połamane lub uszko- dzone palce wymienić na nowe. W następnej kolejności przeglądamy przenośnik pochy- ły, w którym na skutek np.’’złapania’’ kamie- nia mogła skrzywić się belka przenośnika lub urwać się mocujący je łańcuch. Uszkodzone elementy wymieniamy na nowe lub - jeśli są skrzywione w lekkim stopniu – prostujemy. Zespół omłotowy Musimy zwrócić uwagę na stan techniczny bęb- na omłotowego, klepiska, układu napędowego i elementów zawieszenia. Cepy uszkodzone, lub mające wytarte karby, należy wymienić na nowe. Po wymianie trzeba pamiętać o wyważeniu bębna młócącego za pomocą specjalnej wy- ważarki, gdyż nie wyważenie skutkuje bardzo szybkim zużyciem łożysk wału. Następnie sprawdzamy stan prętów klepiska i pokrzywione prostujemy, a brakujące uzupeł- niamy prętami o takich samych parametrach. Na końcu poziomujemy klepisko w stosunku do bębna młócącego. Na- stępnie przez okienka boczne z prawej i lewej strony, ustawiamy wiel- kość szczelin na pierw- szym i ostatnim pręcie klepiska, naprowadzając na nie każdy z cepów. Szczelina omłotowa za- leży od rodzaju koszo- nego zboża. Wartości ustawień szczeliny oraz prędkość obrotową bęb- na młócącego dla każdego ze zbóż (i nie tylko) podaje instrukcja obsługi (są one inne dla róż- nych kombajnów w zależności od średnicy bęb- na i rodzaju zbieranych roślin). Zespół czyszczący Sprawdzenie zespołu czyszczącego najlepiej za- cząć od podłogi, która często zostaje zalepiona, co może zahamować przesuwanie masy zbo- żowej w kierunku sit pogarszając jakość czysz- czenia. Musimy pamiętać o jak najczęstszym czyszczeniu powierzchni roboczej sit. Sito gór- ne powinno być bardziej otwarte niż dolne, a sposób ich otwarcia zależy od wilgotności ko- szonego zboża. Nadmuch wentylatora regulu- jemy za pomocą przekładni bezstopniowej. W wentylatorze przed sezonem regulujemy napię- cie pasów napędu przekładni bezstopniowej, sprawdzamy sterowanie przekładnią-korbą (w nowoczesnych kombajnach elektronicznie) oraz łatwość ustawienia kierownic wentylatora. Pa- miętamy też o smarowaniu gwintu cięgna regu- Przedsezonowy przegląd maszy- ny jest niezwykle ważny, gdyż czas w którym wykorzystujemy kombajn podczas żniw jest bar- dzo krótki - w przypadku zbóż wynosi średnio od 2 do 3 tygo- dni i w przypadku awarii jest nie do odzyskania. TECHNIKA ROLNICZA NUMER 53 lacji przekładni. Silnik Przegląd silnika w kombajnie zbożowym przebie- ga podobnie jak w innych pojazdach mechanicz- nych. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na układy: paliwowy, smarowania i chłodzenia. Ten ostatni w starszych kombajnach jest mało wydaj- ny i niewielkie zabrudzenie chłodnicy skutkuje podwyższoną temperaturą pracy silnika w trak- cie żniw. W układzie paliwowym należy wymie- nić filtry paliwowe i opróżnić odstojnik wody, zaś w układzie smarowania wymieniamy olej (zgod- ny z normą dla danego silnika przewidzianą przez producenta) oraz filtr olejowy. Po przeglądzie, wymianie części i nasmarowaniu punktów wyma- gających nasmarowania, powinniśmy uruchomić silnik, włączyć zespół żniwny, młócący i spraw- dzić prawidłowość pracy. BHP przede wszystkim W okresie przechowywania kombajnu oraz pod- czas żniw należy przestrzegać przepisów przeciw- pożarowych oraz bezpieczeństwa pracy. Oto naj- ważniejsze: 1. Na kombajnie muszą być dwie gaśnice prze- ciwpożarowe - proszkowa do silnika i instalacji elektrycznej oraz pianowa do reszty podzespołów maszyny. Gaśnice powinny mieć aktualne badania. 2. Podczas prac pod hederem powinien on być za- bezpieczony przed opadnięciem (oprócz podpór mo- żemy zastosować np. grube klocki drewna po środ- ku zespołu żniwnego). 3. Instalację elektryczną może naprawiać tylko uprawniony elektryk. W przypadku wymiany jakich- kolwiek elementów układu elektrycznego (np. bez- pieczników) parametry nowych części muszą być zgodne z oryginałami. 4. Zawsze po skończonej pracy kombajnu odłącza- my akumulatory, ustawiając pokrętło odłącznika z położenia „Z” w położenie „O”. Kiedy maszyna nie ma odłącznika możemy zdjąć klemy z baterii. 5. Prace naprawcze wymagające użycia spawar- ki prowadzimy na wymontowanej części poza kom- bajnem, a gdy jest to niemożliwe należy dokładnie usunąć plewy z maszyny i podczas spawania osłonić ekranami przeciwiskrowymi miejsce spawania. Na wszelki wypadek należy mieć przygotowaną gaśnicę lub wodę. Zastosowanie powyższych wskazówek pozwoli nam na unikniecie podstawowych usterek, zaoszczędzi sporo cennego czasu oraz niepotrzebnych nerwów. Marcin Gąsiorowski MODR, Oddział Poświętne 33. AgroNews .com.pl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=