59

EKONOMIA NUMER 59 skutki awarii wewnętrznych samego urządzenia. Sytuacje, za które odpowiadamy, zostały szcze- gółowo wymienione w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Co ważne, zabezpieczamy ryzyko klienta nie tylko w przypadku awarii instalacji fo- towoltaicznej, ale także routera internetowego. Router umożliwia połączenie falownika (inwer- tera) z internetem, przekazując dane o produkcji energii do aplikacji. Dzięki temu właściciel insta- lacji może śledzić na bieżąco nie tylko ilość wy- produkowanej energii i jej zużycie w domu, ale również ewentualne błędy, spadki wydajności lub właśnie awarie. Bez spraw- nego routera właściciel insta- lacji traci dostęp do ważnych danych, zdalnego nadzoru czy też automatyzacji procesów. Dlatego, w naszej ocenie, waż- ne jest szybkie przywrócenie sprawności tego elementu in- stalacji. Stąd pomysł, aby ry- zyko to stało się częścią ofer- ty dla klienta indywidualnego, przedsiębiorcy czy rolnika. 4. Jak uprościliście proces zawarcia umowy? Przy zawieraniu polisy pytamy klienta tylko o kil- ka kluczowych danych, na przykład o moc in- stalacji czy rok jej montażu. Nie wymagamy  in- formacji o wyprodukowanej do tej pory energii elektrycznej czy projektów wydajności. Proces zawarcia umowy jest szybki i intuicyjny. Warto wspomnieć też o procesie wznowienia polisy. Kontynuacja odbywa się na podstawie danych instalacji podanych w momencie zawie- rania umowy. Jeżeli jakiś aspekt uległ zmianie w trakcie ochrony, zapraszamy do kontaktu z agen- tem w celu wystawienia aneksu do polisy. 5. Na czym polega uproszczona likwidacja szkód i w jakim czasie klient może otrzymać od- szkodowanie? Uproszczona likwidacja oznacza, że formalności przy zgłoszeniu szkody ograniczamy do koniecz- nego minimum. Aby zgłosić szkodę, klient powinien przygotować podstawowe dokumenty: opis całego zdarzenia, zdjęcia uszkodzeń AgroNews .com.pl 53. uszkodzeń instalacji, faktury czy rachunki za ponie- sione koszty. Najczęściej decyzję o uznaniu szkody i wypłacie należnego odszkodowania opieramy na in- formacjach i dokumentacji otrzymanych od klienta. Cała procedura może trwać kilka dni. 6. W jaki sposób eksperci Generali Agro wspierają rolników przy szkodach w instalacjach OZE? Realizacja decyzji o montażu i korzystaniu z wła- snych źródeł energii wiąże się wciąż z dużymi wydat- kami. Żeby zadbać o swoje bezpieczeństwo finanso- we i ograniczyć narażanie budżetu na niespodziewane wydatki, klient może podpisać umowę ubezpie- czenia i w ten sposób rozłożyć od- powiedzialność za swoje ryzyko. Ubezpieczenie chroni przed stra- tami wynikającymi między innymi z gradobicia, wichur, wandalizmu czy szkód spowodowanych przez zwierzęta. Są to sytuacje, na któ- re właściciel instalacji ma nikły wpływ, a większości nie jest w sta- nie zapobiec, natomiast skutki mogą być bardzo do- tkliwe dla jego portfela. Niezaprzeczalnie dużym wsparciem dla rolnika przy szkodzie w instalacji OZE jest uproszczony proces li- kwidacyjny takiej szkody. Zminimalizowaliśmy for- malności, żeby działać możliwie szybko. Jeśli klient rozszerzy zakres ubezpieczenia o ryzyko straty w produkcji energii w wyniku zdarzenia loso- wego, to w sytuacji uszkodzenia lub utraty instalacji, pokrywamy koszty niewyprodukowanej energii za okres, w którym instalacja nie spełniała swojej funk- cji. Odszkodowanie pomaga w ograniczeniu strat fi- nansowych związanych z niższą produkcją energii.   Polisa pokrywa również koszty uprzątnięcia pozo- stałości po szkodzie, na przykład związane z demontażem uszkodzonych elementów, ich wywo- zem, składowaniem i utylizacją, demontażem i po- nownym montażem części nieuszkodzonych czy drobnymi pracami murarskimi koniecznymi do przy- wrócenia funkcjonowania instalacji. Ubezpieczamy OZE w szerokim zakresie co oznacza, że obejmujemy ochroną wszystkie zdarzenia, które Dużym wsparciem dla rolnika przy szkodzie w instalacji OZE jest uproszczony proces likwidacyjny takiej szkody. EKONOMIA NUMER 59 nie są wyraźnie wyłączone w ogólnych warun- kach ubezpieczenia.   Klienta chronimy więc kompleksowo i tak też li- kwidujemy jego szkody. 7. Jakie są kluczowe korzyści z ubezpieczenia dla rolników i prosumentów energii? – Rozłożenie ryzyka finan- sowego związanego z duży- mi kosztami napraw uszko- dzonych instalacji pomiędzy siebie i ubezpieczyciela – Szeroka ochrona ubez- pieczeniowa w przypadku szkody w instalacji foto- woltaicznej, pompie ciepła, kolektorze słonecznym, a także magazynów energii i ładowarek samochodowych – Przy zastosowaniu rozsze- rzenia zakresu ubezpiecze- nia – ochrona, jeśli w wyniku zdarzenia losowego instalacja wyprodukuje mniej energii – Zwrot środków za niewyprodukowaną energię, gdy instalacja nie działała z powodu uszkodzenia czy utraty jakiejś części – Możliwość pokrycia kosztów demontażu i uty- lizacji uszkodzonej instalacji. Uproszczony proces likwidacji szkody. 8. Czy odnotowujecie Państwo wzrost zaintereso- wania tą formą ochrony? Tak, odnotowujemy wzrost liczby zapytań i procent zawartych polis ubezpieczenia odnawialnych źródeł energii. Wiążemy ten wzrost z popularnością progra- mu rządowego „Mój Prąd” w edycji 6.0, który skupia się na dofinansowaniu zakupu (i montażu) fotowol- taiki dla klientów indywidual- nych. 9. Jak ubezpieczenie OZE wpisuje się w strategię Generali w zakresie wspierania ekologii? Ubezpieczenie „Generali, z my- ślą o odnawialnych źródłach energii” jest sztandarowym produktem w zakresie trans- formacji klimatycznej i strategii zrównoważonego rozwoju Gru- py Generali w Polsce. Wspie- ra wartości zielonego ładu i promuje pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. 10. Czy planowane są kolejne rozszerzenia zakresu ochrony? Na bieżąco obserwujemy rynek i zachowania konsumentów w kwestii zmieniających się trendów Ubezpieczenie chroni przed stratami wynika- jącymi między innymi z gradobicia, wichur, wandalizmu czy szkód spowodowanych przez zwierzęta. 52. AgroNews .com.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=