Łosoś bez łososia, marchewka zamiast papryki – znamy wyniki kontroli żywności

Łosoś bez łososia, marchewka zamiast papryki, "polskie" z Hiszpanii i Peru, "drobiowy" z wieprzowiny – to tylko niektóre z nieprawidłowości wykrytych podczas ostatniej kontroli Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przedstawiła raport z czynności przeprowadzonych w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Kontrola miała na celu sprawdzenie, czy artykuły rolno-spożywcze spełniały wymagania w zakresie jakości handlowej określone w przepisach o jakości handlowej oraz dodatkowe wymagania zadeklarowane przez producenta. W trakcie kontroli sprawdzono trzy podstawowe elementy jakości handlowej, tj. cechy organoleptyczne (m.in. wygląd, smak i zapach, barwę), parametry fizykochemiczne (m.in. identyfikację surowców mięsnych i rybnych, obecność MOM-u, zawartość ekstraktu, alkoholu etylowego, nadzienia, tłuszczu, białka i soli, kwasowość) oraz znakowanie produktów żywnościowych.

 

\"\"

 

Kontrole dotyczyły jakości handlowej:
• wędlin typu wędzonka, konserw i wyrobów blokowych;
• wyrobów garmażeryjnych z nadzieniem (np. pierogów, pyz), wyrobów z mięsa w sosach (np. pulpetów), gołąbków, flaków;
• ryb mrożonych, konserw i marynat rybnych, owoców morza
• soków i nektarów jabłkowych oraz soków i nektarów cytrusowych (w tym soków bezpośrednio tłoczonych);
• wyrobów winiarskich (w tym m.in. fermentowanych napojów winiarskich, win i win aromatyzowanych);
• jaj.

Jakość handlowa badanych produktów pozostawia dużo do życzenia.

W zakresie cech organoleptycznych wykryte nieprawidłowości dotyczyły:
• niewłaściwej barwy i konsystencji – w przypadku przetworów mięsnych;
• zastosowania gatunku warzywa niezgodnego z deklaracją (tj. marchwi zamiast papryki) – w przypadku przetworów rybnych;
• obecności w nadzieniu niedeklarowanej przyprawy, braku obecności deklarowanego sera twarogowego oraz niezgodnego z deklaracją wyglądu i smaku – w przypadku wyrobów garmażeryjnych;
• niewłaściwego smaku, zapachu i klarowności – w przypadku fermentowanych napojów  winiarskich.

Mniejszy udział liczby partii o niezgodnych z deklaracją parametrach fizykochemicznych stwierdzono w przypadku przetworów mięsnych.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m.in.:
• obecności niedeklarowanych składników (np. surowców pochodzenia zwierzęcego, dodatków) i cząstek kości, zaniżonej zawartości mięsa oraz niezgodnej z deklaracją producenta zawartości wody, tłuszczu i białka – w przypadku przetworów mięsnych;
• zaniżenia zawartości mięsa ryby i masy netto wyrobu, niewykrycia obecności DNA ryby deklarowanej w nazwie i składzie produktu, zawyżenia zawartości glazury –w przypadku przetworów rybnych;
•obecności niedeklarowanego gatunku surowca mięsnego i MOM-u, braku obecności zadeklarowanego mięsa wołowego, zaniżenia zawartości składników mięsnych (mięsa, podrobów, kiełbasy) i nadzienia (farszu) w stosunku do deklaracji producenta – w przypadku wyrobów garmażeryjnych;
• zawyżenia zawartości ekstraktu i zaniżenia kwasowości ogólnej w stosunku do deklaracji producenta, a także zaniżenia zawartości soku w nektarach – w przypadku soków i nektarów;
• niezgodnej z deklaracją producenta zawartości alkoholu etylowego i ekstraktu ogólnego, niezgodnej z obowiązującymi przepisami prawa kwasowości (ogólnej i lotnej), obecności niezadeklarowanego barwnika oraz zawartości siarczynów w produkcie, w oznakowaniu którego podano informację „nie zawiera siarczynów” – w przypadku wyrobów winiarskich.

Duże nieprawidłowości dotyczyły również znakowania:
• Nazwa i rodzaj produktu, m.in.:
– podanie nazwy nieadekwatnej do składu wyrobu gotowego, np. „drobiowy” dla produktu zawierającego w składzie surowce wieprzowe, „szynka” dla produktów zawierających MOM lub posiadających rozdrobniony wsad mięsno-tłuszczowy, „blok mięsny” dla wyrobu, który zawierał jedynie 3% wsadu mięsnego;
– wskazanie w nazwie i wykazie składników „łososia”, którego DNA nie wykryto podczas badań laboratoryjnych;
– stosowanie nazwy „Moscato” sugerującej, że wino zostało wytworzone z jednej, określonej odmiany winorośli, podczas gdy faktycznie do produkcji zastosowano winogrona z odmiany Chardonnay i Muscat Ottonel;
– wskazanie jedynie nazwy fantazyjnej (np. „Pierogi domowe”) uniemożliwiającej rozpoznanie rodzaju i właściwości produktu;
– podanie nazwy „uszka z mięsem” bez wskazania obecności podrobów, będących jednym z podstawowych składników;
– brak wskazania w nazwie wyrobu mięsnego informacji o dodanej wodzie, zastąpieniu mięsa białkiem sojowym i sformułowania „z połączonych kawałków mięsa”.

•Skład,m.in.:
− brak wyszczególnienia w wykazie składników wszystkich surowców użytych do produkcji (w tym alergenów, dodatków do żywności) przy jednoczesnym podaniu takich składników, których nie wykorzystano w procesie produkcyjnym (np. sera twarogowego, śmietany, mięsa wołowego, ziół);
− brak podkreślenia nazwy składnika powodującego alergie lub reakcje nietolerancji za pomocą pisma wyraźnie odróżniającego ją od reszty wykazu składników (np. pszenicy, soi, gorczycy, jaj);
− wskazanie „łososia” jako składnika innego gatunku ryby (podano „szprot rozdrobniony 40%, w tym mięso z łososia 20%”);
− stosowanie nieprawidłowej lub niepełnej nazwy składnika (np. podano „pszenica”  zamiast „mąka pszenna”, nie wskazano gatunku zwierzęcia w przypadku MOM-u);
− podanie sformułowania „100% naturalne” przy jednoczesnym stosowaniu dodatków (przeciwutleniacza, substancji konserwujących i zagęszczających);
− podanie informacji „nie zawiera siarczynów”, podczas gdy ich zawartość stwierdzono na podstawie badań laboratoryjnych;
− brak wskazania procentowej zawartości składnika występującego w nazwie środka spożywczego (np. wołowiny i mąki razowej w „pierogach razowych z wołowiną”);
− podanie składników bez zachowania porządku malejącego według ich masy.

•Pochodzenie, tj. podanie niezgodnej z prawdą informacji odnośnie kraju pochodzenia surowców (np. „polskie warzywa”, podczas gdy faktycznie pochodziły one również z Chin, Hiszpanii i Peru).


• Metody wytwarzania, m.in.:
− podawanie określeń typu „tradycyjna”, „szlachecka”, „domowa receptura”, „babuni”, „po wiejsku” przy braku dokumentów potwierdzających tradycyjne metody wytwarzania  oraz przy jednoczesnym stosowaniu dodatków i przetworzonych surowców (np. teksturowanego białka sojowego);
− brak podania w nazwie wyrobu informacji dotyczących zastosowanych procesów technologicznych (np.
pasteryzacji, wędzenia, mrożenia, pieczenia, pakowania w atmosferze ochronnej);
− stosowanie szaty graficznej sugerującej chów wybiegowy dla jaj z chowu klatkowego.


• Trwałości, m.in. wydłużenie o 7 dni okresu przydatności do spożycia jaj w stosunku do określonych w przepisach 28 dni.
• Szczególne właściwości, m.in.: podanie w oznakowaniu soków informacji „bez konserwantów”, „bez dodatku cukru”, „nierozcieńczony wodą”, podczas gdy zgodnie z przepisami wszystkie soki mają takie same właściwości; podanie na opakowaniu jaj informacji „szczególną jakość zawdzięczamy (…) ścisłemu nadzorowi weterynaryjnemu hodowli”, podczas gdy wszystkie fermy są nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną.
• Nieczytelne oznakowanie , m.in. zbyt mały rozmiar czcionki, niewyraźny, wyblakły druk, umieszczenie nadruku na ilustracjach, niejasne skróty (np. b/s, n/patr).

Nieprawidłowości dotyczące znakowania wynikają z nieznajomości przepisów, nieprawidłowej ich interpretacji lub niedostosowania opakowań do wymagań rozporządzenia nr 1169/2011.

Przyczyną może być również celowe działanie producentów, którzy świadomie wprowadzają w błąd konsumenta poprzez zamieszczanie na opakowaniu nieprawdziwych informacji.

W związku ze stwierdzonymi w trakcie kontroli nieprawidłowościami wojewódzcy inspektorzy JHARS wydali 137 decyzji administracyjnych, w tym: 48 decyzji zakazujących wprowadzenia do obrotu artykułów rolno-spożywczych, 44 decyzje nakazujące poddanie produktów zabiegom prawidłowego oznakowania, 43 decyzje nakładające kary pieniężne na łączną kwotę 71,3 tys. zł, 2 decyzje o odstąpieniu od wymierzenia kary pieniężnej ze względu na niski stopień szkodliwości czynu; nałożyli 40 grzywien w drodze mandatów karnych na łączną kwotę niemal 8 tys. zł.

Oprac. Redakcja AgroNews, fot.: dreamstime

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

300 tysięcy złotych dla gospodarstw poszkodowanych przez powódź. Ruszył nabór wniosków

Rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane przez powódź, od 22 listopada do 30 grudnia 2024 r. mogą składać wnioski o przyznanie wsparcia na Inwestycje odtwarzające...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics