Jak oznakowanie żywności może zmienić przyzwyczajenia?

Od wielu lat obserwujemy rosnący problem otyłości w krajach Europy. W samych latach 1990 – 2006, według statystyk pochodzących z WHO, poziom otyłości w Europie potroił się. Agendy europejskie pracują nad sposobami poprawy nawyków żywieniowych wśród Europejczyków. Europejscy naukowcy próbują między innymi ustalić, w jaki sposób oznakowanie żywności może zmienić i poprawić przyzwyczajenia konsumentów.

\"\"

Jednym z projektów poświęconych tej problematyce jest FLABEL (Food Labelling to Advance Better Education for Life), który otrzymał 2 860 000 euro wsparcia z Funduszy Europejskich. W ramach tego projektu, przebadano ponad 37 tysięcy produktów w 84 punktach sprzedaży.

Wyniki badań projektu FLABEL oraz jemu pokrewnych, są już przedmiotem europejskiej debaty. W kwietniu 2011 roku, Parlament Europejski przyjął nowe zasady znakowania żywności. Nakładają one na producentów – bardziej restrykcyjne niż dotychczas – zobowiązania dotyczące umieszczania informacji na temat składników odżywczych na opakowaniu. Ustawa stanowi, iż w ciągu 5 lat, unijne oznakowania muszą precyzować wartość energetyczną oraz zawartość białka, kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych, węglowodanów, cukrów i soli. Ponadto, mięso pakowane powinno zawierać informacje o kraju pochodzenia oraz substancjach alergennych. Zalecenia dotyczące minimalnej wielkości czcionki mają dodatkowo poprawić czytelność etykiet.  

Rzeczywiście, oznakowania mogą być czasem mylące. W listopadzie 2011 roku niemiecki sąd nakazał znanemu producentowi czekolady zmianę oznakowań, które niejasno informowały o zawartości witamin, tłuszczów oraz cukru w produktach. Zapewnienie konsumentom możliwie precyzyjnej informacji, może pomóc w podjęciu właściwych decyzji podczas zakupów. 

Badania prowadzone w ramach projektu FLABEL mogą pomóc ustawodawcom i producentom żywności w określeniu najefektywniejszego sposobu przekazywania informacji. Oczywiste jest, że nie rozwiążą one problemu otyłości w Europie, ale są bardzo ważne, zważywszy, iż Europejczycy mają średnio pół godziny tygodniowo na zrobienie zakupów, co zmusza ich do podejmowania szybkich decyzji w trakcie przemierzania kolejnych alejek supermarketu. Właściwe oznakowanie produktów żywieniowych to niewątpliwie skuteczne narzędzie, pomocne podczas podejmowania samodzielnych i świadomych wyborów odnośnie diety i zdrowego stylu życia.

Polskim partnerem projektu jest Uniwersytet Warszawski.

Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Inflacja stopuje. NBP podał najnowsze dane

Jak podał Narodowy Bank Polski w lipcu 2022 r. inflacja po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 9,3 proc. r/r. Wskaźnik CPI w analizowanym...
12,518FaniLubię
4,343ObserwującyObserwuj
4,548ObserwującyObserwuj
4,190SubskrybującySubskrybuj

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE