Kolejne osiem produktów chronione geograficznie

Osiem nowych produktów trafiło na listę chronionych oznaczeń geograficznych. Dzięki temu liczba chronionych nazw żywności wzrosła do 1 349.

 

\"rolnictwo,

Włoska mozzarella di bufala trafiła na listę ChOG w 1996 roku.

 

Komisja Europejska zatwierdziła rejestrację nazw ośmiu produktów z Chorwacji, Francji, Niemiec, Portugalii i Hiszpanii jako chronionych oznaczeń geograficznych (ChOG) i chronionych nazw pochodzenia (ChNP).

Dodane produkty, to:

  • Chorwacja: „Zagorski puran” (ChOG), indyk chorwackiej rasy „indyk z Zagorje”
  • Francja: „Poulet de l’Ardèche” / „Chapon de l'Ardèche” (ChOG), kurczaki i kapłony chowane na wolnym wybiegu; „Pintade de l’Ardèche” (ChOG), drób chowany na wolnym wybiegu; „Soumaintrain” (ChOG), ser miękki; „Sel de Salies-de-Béarn” (ChOG), sól
  • Niemcy: „Allgäuer Sennalpkäse” (ChNP), ser twardy
  • Portugalia: „Fogaça da Feira” (ChOG), słodka bułka o smaku i aromacie cytryny i cynamonu
  • Hiszpania: „Gall del Penedès” (ChOG), kury tradycyjnej rasy „penedesenca”

Dzięki tym ośmiu produktom liczba chronionych nazw żywności wzrośnie do 1 349 (jeśli liczyć łącznie ChNP, ChOG i gwarantowane tradycyjne specjalności). Ponadto zarejestrowanych jest 2 090 nazw win, win aromatyzowanych i napojów spirytusowych.

–  Fakt dodania ośmiu nowych produktów z pięciu państw członkowskich do rejestru ChOG i ChNP dowodzi dużego zainteresowania systemem oznaczeń geograficznych i jego wartości. Zawsze cieszy, gdy wysokiej jakości żywność europejska zyskuje uznanie, na jakie zasługuje. Warto zwrócić uwagę na zakres produktów dodanych dziś do rejestrów. Oznaczenia geograficzne nobilitują wysokiej jakości produkty, z czego korzystają rolnicy i producenci żywności. Oznaczenia te są bardzo ważne, co widać w negocjacjach handlowych na szczeblu międzynarodowym, w których ich ochrona jest dla nas priorytetem – skomentował Komisarz Phil Hogan.

Wartość sprzedaży produktów z oznaczeniem geograficznym wyniosła w 2010 r. 54,3 mld euro, jeśli uwzględnić wszystkie kategorie (produkty rolne, wina, wina aromatyzowane i napoje spirytusowe). Odpowiada to blisko 6 proc. unijnego sektora rolno-spożywczego i sektora produkcji napojów. Umowy handlowe dają możliwość ochrony unijnych oznaczeń geograficznych w państwach trzecich. Daje to jakościowo dobrym produktom o dużym potencjale eksportowym łatwiejszy dostęp do rynków międzynarodowych, a produktom już obecnym na tych rynkach – możliwość zwiększenia udziału w rynku. W 2010 r. produkty z oznaczeniem geograficznym stanowiły 15 proc. całkowitego unijnego eksportu żywności i napojów do państw trzecich.

Przyznanie oznaczenia geograficznego zwiększa dochody rolników i – wspierając gospodarkę wiejską – pomaga zapobiec odpływowi ludności z obszarów odległych lub cechujących się niekorzystnymi warunkami gospodarowania. Oznaczenia takie zwiększają wartość rynkową produktów, ponieważ dają gwarancję, że produkty takie będą się wyróżniały wśród podobnych produktów i środków spożywczych. Do tego dochodzi fakt, że dzięki takiemu oznaczeniu konsumenci będą mogli dokonywać wyborów na podstawie jasnych informacji o szczególnych cechach kupowanych przez nich produktów.

Poza tym zarejestrowane nazwy są chronione przed nadużyciami, podróbkami i powoływaniem się na nie.

Redakcja AgroNews, fot. flickr.com/the pizza bike

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here