Mleko będzie po 0,9 zł? Branża mleczarska: Zatrzymać machinę niszczącą polskie mleczarstwo

Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Polska Izba Mleka zwróciły się do Ewy Kopacz i Marka Sawickiego o podjęcie zdecydowanych działań wobec firmy JMP – właściciela sieci „Biedronka”, która w ich ocenie stosuje nieuczciwe praktyki wobec firm mleczarskich. „Są one namacalnym dowodem wykorzystywania przewagi konkurencyjnej firmy JMP wobec polskich przetwórców” – czytamy w piśmie do premier i ministra rolnictwa.

 

\"rolnictwo,

 

PIM i PFHBiPM alarmują, że sieć sklepów Biedronka zażądała od 1 kwietnia od swoich dostawców produktów mleczarskich obniżenia cen średnio o 15-20 proc.

„Polityka sukcesywnego nieuzasadnionego żądania obniżania cen dostawcom produktów mleczarskich była sygnalizowana i podnoszona przez nas już wielokrotnie” – czytamy w listach. „W ostatnich dniach te działania nasiliły się ponownie. Żądania natychmiastowego obniżania cen podstawowych produktów mleczarskich pojawiły się wraz z zakończeniem systemu kwotowania mleka. Zdaniem kierownictwa Jeronimo Martins Polska uwolnienie rynku mleka spowodowało obniżkę cen na rynku europejskim. Wszelkie informacje przez nas posiadane, m.in. z Europejskiego Obserwatorium cen oraz EUROSTATU jednoznacznie wskazują na dokładnie odwrotną sytuację. Od kilku tygodni ceny produktów na europejskim i światowym rynku są stabilne”.

Czytaj także:
Koniec kwot mlecznych: Czy unijne mleko podbije rynki światowe?
Kary będą rozłożone na raty. Ale dziś producenci mleka z obawą patrzą w przyszłość – rozmowa z Dorota Śmigielską z PFHBiPM

Obniżenie cen zakupu przez sieć "Biedronka" spowoduje spadek cen na rynku wszystkich wyrobów, nie tylko tych dostarczanych do JMP. Jak przekonują autorzy listu, spadną także ceny za mleko – do 90 gr za litr, a to uczyni produkcję mleka całkiem nieopłacalną: dojdzie do „całkowitego unicestwienia polskiego mleczarstwa, bankructwa rolników i przetwórców”

Branża mleczarska domaga się więc od premier i ministra powołania międzyresortowego zespołu, „który przeanalizuje sytuację powstałą na rynku mleka, na skutek praktyk prowadzonych przez sieci handlowe oraz podejmie działania na rzecz regulacji prawnych w tym obszarze”.

Redakcja AgroNews, fot. freedigitalphotos.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here