Rośnie eksport artkułów mlecznych

Początek II półrocza br. przyniósł dalszą poprawę wyników handlu zagranicznego przetworami mleczarskimi – informuje w cotygodniowej analizie sektora rolnego Bank Gospodarki Żywnościowej.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w lipcu br. wartość eksportu artykułów mlecznych była o prawie 3% wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem, i wyniosła 113 mln euro. W walucie krajowej wartość sprzedaży zwiększyła się o prawie 10% w relacji rocznej do 480,6 mln zł.

Niewielki przyrost wartości jest przede wszystkim konsekwencją spadków cen przetworów mleczarskich na rynkach światowych. Dla przykładu w lipcu masło w portach Oceanii było o 37% tańsze niż rok temu. W efekcie, mimo że wolumen eksportu masła w lipcu był o 10% wyższy w relacji rocznej (wyniósł 2,6 tys. t), jego wartość zmniejszyła się o ponad 40% do 5,9 mln euro.

Przy wzroście ilości wywozu o ponad 21% r/r (29,0 tys. t) spadła też wartość eksportu mleka płynnego i śmietany – o prawie 12% do 16,3 mln euro.

Jedynie w odniesieniu do produktów wyżej przetworzonych, takich jak jogurty czy maślanka, odnotowano obniżkę zarówno wolumenu jak i wartości sprzedaży na rynki zagraniczne – odpowiednio o prawie 7% do 9,3 mln euro i 8% do 9,0 tys. ton. Są to jednak artykuły kierowane głównie na rynek unijny, więc prawdopodobnie spowolnienie gospodarcze notowane w tych krajach przełożyło się na spadek popytu importowego na przetwory o wyższej wartości dodanej. Oczekujemy, że sytuacja taka może utrzymać się jeszcze w 2013 roku.

Ogółem w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. wartość sprzedaży artykułów mlecznych na rynki zagraniczne zwiększyła się o prawie 4% wobec analogicznego okresu ubiegłego roku do 771,9 mln euro. Największe zmiany odnotowano w przypadku serwatki: +40% w relacji rocznej do 102,4 mln euro, oraz serów: + 13% do 303,9 mln euro.

Istotnie spadła natomiast wartość eksportu masła – o ponad 35% do 59,3 tys. euro. W mniejszym stopniu obniżyła się wartość wywozu mleka płynnego – o ponad 5% w relacji rocznej do 97,2 mln euro – oraz maślanki i jogurtów – o 6% do 71,3 mln euro. Największym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W okresie styczeń-lipiec ich udział w naszym eksporcie przekraczał, podobnie jak przed rokiem, 19%.
 

Rynek ten, ze względu na odległość, ma przede wszystkim znaczenie w sprzedaży mleka płynnego – ponad 70% tego produktu kierowane jest do Niemiec. W tym roku rośnie też znaczenie Rosji jako odbiorcy polskich produktów mlecznych. Jej udział w wartości eksportu zwiększył się z 3% przed rokiem do 5,5% w bieżącym (w tym 11% w przypadku serów). Bardzo prawdopodobne, że wejście Rosji do WTO z dniem 23 sierpnia br. pozwoli na jeszcze większe ożywienie w wymianie handlowej z tym krajem.

Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
Źródło: Bank Gospodarki Żywnościowej,
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here