Gazeta Agronews Nr.11

W prowadzenie integrowanej ochrony roślin do prawodawstwa polskiego wynika z bezpośrednio z postanowień art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 71) oraz art. 55 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego przepisy dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 1). Biorąc pod uwagę, że Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN) realizuje zadania związane z nadzorem nad zdrowiem roślin, zapobieganiem zagrożeniom związanym z obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin oraz nadzorem nad wytwarzaniem, oceną i obrotem materiałem siewnym to kontrola zagadnień związanych z integrowaną ochroną roślin również zawiera się w kompetencjach. Zgodnie z art. 80 ustawy o ochronie roślin (Dz. U. 2008 r. Nr 133 poz. 849 z późn. zm.) do zakresu działania Inspekcji w ramach nadzoru nad obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin w ramach, których prowadzona będzie min. kontrola integrowanej ochrony roślin należą w szczególności następujące urzędowe działania: n kontrola podmiotów prowadzących produkcję środków ochrony roślin; n upoważnianie podmiotów do prowadzenia badań skuteczności działania środków ochrony roślin oraz kontrola w zakresie spełniania wymagań dobrej praktyki doświadczalnej; n wykonywanie obowiązków organu prowadzącego rejestr działalności regulowanej w zakresie wprowadzania do obrotu lub konfekcjonowania środków ochrony roślin, w tym kontrola podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie; n kontrola składowania i przemieszczania środków ochrony roślin; n kontrola opakowań środków ochrony roślin znajdujących się w obrocie; n kontrola składu lub właściwości fizycznych, lub właściwości chemicznych środków ochrony roślin wprowadzonych do obrotu; n kontrola wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin; n kontrola reklamy środków ochrony roślin; n kontrola stosowania środków ochrony roślin; n wykonywanie obowiązków organu prowadzącego rejestr działalności w zakresie potwierdzania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania Biorąc pod uwagę, że rok 2014 będzie pierwszym rokiem, w którym będą obowiązywały nowe zasady to pracownicy Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, w trakcie kontroli, mogą stosować pouczenia rolników jednocześnie odstępując od sankcji karnych. 31 PRODUKCJA ROŚLINNA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=