się z tzw.
„opłaty produktowej”
, ponieważ
ciążą na nim obowiązki recyklingu i odzysku
odpadów opakowaniowych oraz produktów.
Przykład:
1. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje importu lub
wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych
lub nowych maszyn, których częścią składową
są olej i opony, to ma obowiązek uiszczania
opłaty produktowej.
2. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje importu lub
wewnątrzwspólnotowego nabycia części
zamiennych, aby możliwa była wymiana
uszkodzonego elementu, to również
ma obowiązek uiszczania opłaty produktowej.
W celu uniknięcia płacenia wysokiej opłaty
produktowej bezpośrednio do urzędu
marszałkowskiego, ustawodawcy umożliwiają
rozliczenie opłat produktowych i dokonanie
tym samym „fizycznego” obowiązku recyklingu
odpadów opakowaniowych i poużytkowych,
a także produktów przez organizacje odzysku,
które w istotny sposób obniżają wysokość
opłaty produktowej.
Możliwość ta daje
oszczędności dla przedsiębiorcy nawet
do 50 proc. wartości opłaty produktowej
płaconej bezpośrednio do urzędu!
Oprócz samej opłaty należy również
złożyć sprawozdanie o wysokości opłaty
produktowej
OŚ-OP1 do dnia 31 marca roku
kalendarzowego następującego po roku,
którego opłata dotyczy.
Opłaty za korzystanie
ze środowiska
Podmiot korzystający ze środowiska (m.in.
przedsiębiorca) ma obowiązek sporządzania
sprawozdań z zakresu korzystania ze środowiska
oraz uiszczania opłat z tym związanych, których
wysokość sam ustala i wnosi je na rachunek
właściwego urzędu marszałkowskiego
ze względu na miejsce korzystania ze środowiska.
Wyjątek!
W przypadku opłat za wprowadzanie gazów
lub pyłów do powietrza, wynikających
z eksploatacji urządzeń, (przez które rozumie
się niestacjonarne urządzenie techniczne,
w tym środki transportu) opłaty te wnosi
się na rachunek urzędu marszałkowskiego
właściwego ze względu na miejsce rejestracji
podmiotu korzystającego ze środowiska.
Podmiot korzystający ze środowiska wnosi
opłatę
do końca miesiąca następującego po upływie
każdego półrocza.
W tym samym terminie
należy przedłożyć marszałkowi województwa
oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
środowiska wykaz zawierający informacje i dane
wykorzystane do ustalenia wysokości opłat oraz
wysokość tych opłat.
Ważne!
Nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów
korzystania ze środowiska, których półroczna
wysokość wnoszona na rachunek urzędu
marszałkowskiego nie przekracza 400 złotych.
Paulina Bąbka
ABFALEKO
KODODPADU OPIS
13 02 04
Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki
chlorowcoorganiczne.
13 02 05
Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające
związków chlorowcoorganicznych.
13 02 06
Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe.
13 02 07
Oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe łatwo ulegające biodegradacji.
13 02 08
Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe.
15 01 10
Opakowania zawierające pozostałości po substancjach niebezpiecznych.
16 01 07
Filtry olejowe.
16 01 03
Zużyte opony.
16 01 11
Okładziny hamulcowe zawierające azbest.
16 01 12
Okładziny hamulcowe inne niż wymienione w 16 01 11.
16 01 13
Płyny hamulcowe.
16 01 14
Płyny zapobiegające zamarzaniu zawierające niebezpieczne substancje.
16 01 15
Płyny zapobiegające zamarzaniu inne niż wymienione w 16 01 14.
16 01 18
Metale nieżelazne.
16 01 17
Metale żelazne.
16 01 20
Szkło.
16 01 19
Tworzywa sztuczne.
16 06 01
Baterie i akumulatory ołowiowe.
16 06 05
Inne baterie i akumulatory.
Najczęściej występujące odpady powstające podczas napraw maszyn
i pojazdów
32
numer 02
prawo