Page 21 - Gazeta Interaktywna AgroNews 02_10

Basic HTML Version

A
gencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa powstała w celu wspierania
rozwoju rolnictwa i obszarów
wiejskich i jest jedną z głównych agencji
płatniczych tego rodzaju w kraju, której
beneficjentami, a więc uprzywilejowanymi,
są rolnicy, mieszkańcy wsi, przedsiębiorcy
i samorządy lokalne. ARiMR udziela też
pomocy podmiotom z sektora rybackiego.
Swoje zadania ARiMR realizuje poprzez
płatności bezpośrednie, jak i w ramach
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
na lata 2007‑2013.
Płatności bezpośrednie
są instrumentem wsparcia dochodów
rolników. Wsparcie finansowe udzielane jest
rolnikom proporcjonalnie do powierzchni
upraw i posiadanych stad zwierząt.
Natomiast Program Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2007‑2013 umożliwia
kontynuację procesu modernizacji oraz
rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej
i wsi, rozpoczętego w minionych latach.
Składanie wniosku
i wydanie decyzji
Zasadniczym kryterium przyznawania
pomocy finansowej uprawnionemu rolnikowi
jest
złożenie kompletnego wniosku wraz
z wymaganymi załącznikami.
W rzeczywistości etap ten jest problemowy,
mając na uwadze złożony charakter wniosku oraz
nieprecyzyjne przepisy Rozporządzeń Unijnych.
Przyznanie płatności,
czy to w ramach
płatności bezpośredniej, czy też w ramach
PROW,
dokonywane jest w drodze decyzji
administracyjnej,
którą wydaje właściwy
organ I instancji, bądź kierownik biura
powiatowego ARiMR, bądź też Dyrektor
Oddziału regionalnego. Proces decyzyjnego
przyznawania płatności realizowany jest
w oparciu o przepisy kodeksu postępowania
administracyjnego i wymaga podejmowania
czynności, o których mowa w tym kodeksie.
Organy administracji publicznej obowiązane
są zapewnić stronom czynny udział w każdym
stadium postępowania, a przed wydaniem
decyzji umożliwić im wypowiedzenie się
co do zebranych dowodów i materiałów oraz
zgłoszonych żądań. Odstąpienie od tej zasady
jest możliwe jedynie w ściśle określonych
przypadkach. Organy administracji publicznej
powinny wyjaśniać stronom zasadność
przesłanek, którymi kierują się przy załatwieniu
sprawy.
Odwołanie
od niekorzystnej decyzji
Jednakże
w rzeczywistości znacząca część
rolników nie korzysta z przysługujących
im uprawnień, nie bierze czynnego
udziału w sprawie, nie zaznajamia się
z aktami prowadzonego postępowania
administracyjnego i nie wnosi odwołań
do organów II instancji, bądź też skarg
do właściwych sądów administracyjnych.
Pamiętać zatem należy, iż
od decyzji
wydanej przez organ I instancji –
kierownika biura powiatowego ARiMR,
bądź też dyrektora oddziału regionalnego
stronie służy odwołanie.
Odwołanie wnosi się do właściwego
organu II instancji za pośrednictwem
organu, który wydał tę decyzję.
W przypadku ARiMR organem odwoławczym
będzie od decyzji kierownika biura
powiatowego – dyrektor oddziału
regionalnego, zaś od decyzji dyrektora
oddziału regionalnego – Prezes ARiMR.
Odwołanie wnosi się
w terminie czternastu
dni
od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy
decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia
jej ogłoszenia stronie.
W przypadku
negatywnego rozstrzygnięcia
dla strony,
utrzymania w mocy decyzji
organu I instancji,
stronie przysługuje
skarga do właściwego wojewódzkiego
sądu administracyjnego.
Skargę tę wnosi
się
w terminie trzydziestu dni
od dnia
doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia
w sprawie. Przepisy k.p.a. regulują także
zasady i tryb wnoszenia skargi kasacyjnej
do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Bowiem
od wydanego przez wojewódzki
sąd administracyjny wyroku lub
postanowienia kończącego
postępowanie
w sprawie przysługuje
skarga kasacyjna
do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Skarga kasacyjna powinna być sporządzona
przez adwokata lub radcę prawnego, zatem
Zawiłość
przepisów oraz
brak wolnego
czasu na
aktywny udział
w przedłużających
się
postępowaniach
admini-
stracyjnych,
skutkuje
zazwyczaj
obniżeniem,
a nawet
pozbawieniem
uprawnionego
beneficjenta
należnej dopłaty.
21
ekonomia
styczeń-LUTY 2012