Page 22 - Gazeta Interaktywna AgroNews 02_10

Basic HTML Version

wymaga ona zastępstwa prawnego już
na etapie sporządzenia i wnoszenia tegoż
środka zaskarżenia.
Zawiłość przepisów oraz brak wolnego
czasu na aktywny udział w przedłużających
się postępowaniach administracyjnych,
skutkuje zazwyczaj obniżeniem, a nawet
pozbawieniem uprawnionego beneficjenta
należnej dopłaty.
Niejednokrotnie rolnicy,
producenci rolni, osoby prowadzące
działalność gospodarczą w wielości
wszystkich obowiązków, nie są w stanie
skutecznie występować przed organami
administracyjnymi czy też sądami.
Dochodzi także do opóźnienia we wniesieniu
środka odwoławczego, czy też złożenia
pisma procesowego w sądzie.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Podstawowym rozwiązaniem w przypadku
korzystania z pomocy ARiMR jest dokładne
zapoznanie się z umową oraz ścisłe
przestrzeganie jej ustaleń. W przypadku,
gdy jednak pojawia się niekorzystna dla
wnioskodawcy/beneficjenta – rolnika,
zasadnym staje się korzystanie z pomocy
wyspecjalizowanych prawników, którzy,
wykorzystując doświadczenie w zakresie
postępowania administracyjnego, znajomość
obowiązujących przepisów prawnych
jak i utrwalone orzecznictwo sądów
administracyjnych, będą w stanie
skutecznie
reprezentować beneficjentów
zarówno przed organami, jak i sądami
administracyjnymi.
Skuteczne dochodzenie dopłat w ramach
funduszy unijnych wymaga dogłębnej
i szczegółowej analizy obowiązujących
przepisów rozporządzeń i innych niezbędnych
dokumentów. Przepisy te nakładają
na beneficjentów szereg obowiązków,
które muszą oni spełnić zarówno w dacie
uzyskania płatności, jak i przez precyzyjnie
ustalony okres czasowy. Niedotrzymanie
któregokolwiek z warunków programu
płatnościowego, skutkuje
obniżeniem
części dopłaty, a w wielu wypadkach
nawet wstrzymaniem ich dalszej wypłaty
oraz obowiązkiem zwrotu dotychczas
otrzymanych środków pieniężnych.
W tym
też zakresie
ARiMR prowadzi intensywne
działania windykacyjne niezasadnie
pobranych dopłat pieniężnych.
Podsumowanie
Podsumowując powyższe rozważania,
podkreślić należy, że
wprawdzie korzyści,
jakie może uzyskać beneficjent w ramach
pozyskiwanych środków są znaczące,
tym nie mniej jednak wymaga to należnego
zaangażowania ze strony uprawnionego
podmiotu – rolnika uzyskującego wsparcie,
już od pierwszych etapów pozyskiwania
tychże środków unijnych.
Zasadnym zatem
staje się korzystanie w ramach realizacji
danego projektu z fachowego doradztwa
prawnego,
które zdaje się być niezbędnym,
aby skutecznie pozyskiwać środki pieniężne
oraz szybko reagować na niekorzystne dla
beneficjenta zdarzenia (odmowna decyzja,
wstrzymanie dofinansowania, żądanie
zwrotu pobranych dopłat).
Analizując ilość spraw, które trafiają
pod rozsądzenie przez wojewódzkie
sądy administracyjne (ponad 3200
orzeczeń dotyczących subwencji unijnych,
w tym m.in. około 2000 dotyczących
płatności obszarowych), stwierdzić należy,
że problematyka dopłat przyznawanych
przez ARiMR jest wysoce skomplikowana.
Osiągnięcie pełnego sukcesu, jakim
jest pozyskanie planowanych środków
pieniężnych, wymaga z jednej strony
konsekwencji w realizacji stawianych sobie
celów zadaniowych na każdym z etapów,
z drugiej zaś strony niejednokrotnie
uzależnione jest od szerokiego wsparcia
prawnego w ramach prowadzonych
postępowań administracyjnych i sądowych.
Uświadomić sobie należy potrzebę
korzystania z profesjonalnego doradztwa
prawnego w pozyskiwaniu środków unijnych
zarówno w zakresie realizacji projektów
ARiMR, jak i w odniesieniu do innych
podmiotów przyznających pomoc finansową.
Piotr Organka
Radca prawny w kancelarii adwokackiej
„OBLIGO” Sieczkowski i Spółka Kancelaria
Adwokacka sp. k.
Źródło: Polska Wieś, nr X-XI
Źródło : statystyki NSA http://www.nsa.gov.pl
22
numer 02
ekonomia