Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 37

ZRÓWNOWAŻONA ŻYWNOŚĆWPOLSCE Narodziny masowego rynku jako szansa dla branży spożywczej Raport przygotowany przez ekspertów Accenture oraz Polskiego Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP” ma na celu wskazanie warunków, dzięki którym zwiększy się udział produkcji rolniczej prowadzonej w sposób przyjazny dla środowiska i klimatu 1 . Pełny raport „Zrównoważona żywność wPolsce – narodzinymasowego rynku jako szansa dla branży spożywczej” dostępny jest pod linkiem . Polaków przyznaje, że podczas pandemii koronawirusa zmieniły się ich preferencje zakupowe dotyczące produktów spożywczych. Więcej uwagi poświęcamy cechomprozdrowotnym i sposobom wytwarzania oraz pochodzeniu kupowanej żywności . konsumentów kieruje się wpływem poszczególnych produktów na zdrowie. twierdzi, że ważny dla nich jest wpływ wytworzenia produktu na środowisko. zapewnia, że przy wyborze kieruje się polskim oraz lokalnym pochodzeniem produktów. badanych zainteresowanych jest kupowaniemproduktów rolnictwa zrównoważonego . spośród nich deklaruje, że mogłyby one stanowić przynajmniej połowę ich koszyka zakupowego. ankietowanych gotowych jest za nie zapłacić nawet 20% więcej . uważa, że sieci handlowe powinny oferować produkty rolnictwa zrównoważonego. uważa, że producenci żywności powinni korzystać z surowców pochodzących z upraw rolnictwa zrównoważonego. Wysoka jakość, produkcja przyjazna środowisku, a także przystępna cena są wyróżnikami rolnictwa zrównoważonego, a jednocześnie najbardziej poszukiwanymi przez polskiego konsumenta cechami żywności. » Oznaczając produkty rolnictwa zrównoważonego, żeby konsument łatwo identyfikował je w sklepie. » Edukując rolników na temat skuteczności i opłacalności praktyk rolnictwa zrównoważonego. » Oferując rolnikom korzystne warunki umów i płatności. » Skracając łańcuchy dostaw i zacieśniając współpracę z lokalnymi dostawcami. » Wprowadzając audyty i programy certyfikacji w gospodarstwach dla usystematyzowania wymagań. » Wspierając rolników we wdrażaniu technologii cyfrowych na rzecz zrównoważonego zarządzania gospodarstwem. » Wprowadzając w życie rozwiązania prawne oraz zachęty finansowe bazujące na celach Europejskiego Zielonego Ładu i Wspólnej Polityki Rolnej. JAKIE PRODUKTY CHCĄ KUPIĆKONSUMENCI? JAK ZASPOKOIĆ TEN POPYT? 64,6mld zł będzie wart rynek zrównoważonej żywności w średnim terminie 75% 83% 1 www.rolnictwozrownowazone.pl 50% 85% 61% 73% 73% 82% 76%

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=