Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 37

numer 25 ROLNICTWO ZRÓWNOWAŻONE NUMER 37 44. AgroNews .com.pl Między rynkiem masowym a ekologicznym Żywność z upraw rolnictwa zrównoważone- go, to taka, która powstaje z poszanowaniem środowiska, jak i finansów rolników i cieszy się społeczną akceptacją. Jak wskazują wyni- ki badania, już niebawem może zawłaszczyć zdecydowanie większą część rynku, niż do tej pory udało się to produktom rolnictwa eko- logicznego. Tylko 3,5% powierzch- ni rolniczej w Pol- sce dedykowa- nej jest produkcji ekologicznej. Dla porównania śred- nia unijna wynosi 8,5%. Udział żyw- ności ekologicz- nej w całym ryn- ku spożywczym wynosi w Polsce tylko 0,3%, pod- czas gdy średnia unijna to 4%. Jak wyliczył NielsenIQ na wszystkie zakupy spo- żywcze Polacy wydali w 2020 r. 142,3 mld zł. Rok wcześniej raporty branżowych orga- nizacji ekologicznych szacowały wartość ryn- ku żywności ekologicznej w Polsce na około 1,35 mld zł. - Pomiędzy najszerzej dziś dostępną żywno- ścią produkowaną konwencjonalnie a cały czas niszową żywnością ekologiczną jest ogromna przestrzeń do wypełnienia. Produkty i surowce pochodzące z upraw rolnictwa zrównoważone- go mają możliwość jej zagospodarowania. We- dług badań Accenture na produkty rolnictwa zrównoważonego – surowce i bazujące na nich przetwory spożywcze, Polacy będą wkrótce w stanie wydawać rocznie nawet 64,6 mld zł. To w jaki sposób wytwarzana jest żywność oraz to jakie są jej właściwości ma coraz większe zna- czenie dla konsumentów. Dodatkowo, popula- ryzacji tego podejścia sprzyja otoczenie regu- lacyjne oraz finansowe – wyjaśnia Krzysztof Ślęczka, Consumer Goods & Services Clients Cluster Lead, Accenture. Preferencje konsumentów gwarancją rozwoju rynku żywności z upraw zrównoważonych Wysoka jakość, produkcja przyjazna środo- wisku, a także przystępna cena są wyróżni- kami produktów rolnictwa zrównoważonego, a jednocześnie najbardziej poszukiwanymi przez polskiego konsumenta cechami żyw- ności. Co drugi Polak przyznaje, że podczas pandemii koronawi- rusa zmieniły się jego preferencje zakupo- we dotyczące pro- duktów spożywczych. Coraz więcej uwagi poświęcamy cechom prozdrowotnym, po- chodzeniu i sposobom wytwa- rzania kupowanej żywności. 85% Pola- ków podczas podej- mowania decyzji odnośnie zakupów spożyw- czych kieruje się wpływem poszczególnych produktów na zdrowie, a 79% chce kupo- wać więcej produktów lepszej jakości. Prawie trzy czwarte (73%) polskich konsumentów zapewnia, że przy wyborze produktów spo- żywczych kieruje się polskim oraz lokalnym pochodzeniem produktu. Nieco więcej (76%) uważa, że producenci żywności powinni ko- rzystać z surowców pochodzących z upraw rolnictwa zrównoważonego. Według raportu trzy czwarte Polaków jest zainteresowanych kupowaniem produktów rolnictwa zrównoważonego, a 83% spośród nich deklaruje, że mogłyby one stanowić przynajmniej połowę ich koszyka zakupowe- go. Zdaniem polskich konsumentów produkty z upraw rolnictwa zrównoważonego są droż- sze o 40% od produktów z upraw rolnictwa konwencjonalnego i o 20% tańsze od pro- duktów z upraw ekologicznych. Jednocześnie 73% ankietowanych jest gotowych zapłacić dodatkowe 20% więcej za produkt rolnictwa zrównoważonego. W skali branży spożyw- Według raportu trzy czwarte Polaków jest zainteresowanych kupowaniem pro- duktów rolnictwa zrównoważonego, a 83% spośród nich deklaruje, że mogłyby one stanowić przynajmniej połowę ich koszyka zakupowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=