Gazeta Interaktywna AgroNews Nr 37

numer 25 ROLNICTWO ZRÓWNOWAŻONE NUMER 37 AgroNews .com.pl 45. czej oznacza to, że jeśli sieci handlowe były- by w stanie zaoferować konsumentowi na półkach produkt rolnictwa zrównoważone- go, który byłby o 20% droższy niż ten z konwencjo- nalnej produkcji, to jego sprzedaż mogłaby osiągnąć skalę masową. Dobre prakty- ki branży spo- żywczej i re- komendacje działań Według danych GUS z 2020 r. blisko co czwarty rolnik (24%) ocenia produkcję rolniczą jako nieopłacalną; tylko 17% ma przeciwne zdanie. Z kolei jed- na trzecia (32%) uznała, że popyt na produk- ty rolne w poprzednim roku był poniżej ich oczekiwań. Nastroje w kwestii opłacalności są jednym z czynników wstrzymujących peł- ne przejście na rolnictwo zrównoważone. Konieczność odpowiedniego dostosowania infrastruktury gospodarstw kojarzy się z do- datkowymi kosztami, a więc firmy z branży spożywczej muszą stworzyć dla rolni- ków atrakcyjne wa- runki i zmotywować ich, aby dostrzegli oni opłacalność ta- kich inwestycji. Jeżeli konsumenci są skłon- ni zapłacić więcej za produkty rolnictwa zrównoważonego, to wyższe wynagrodze- nie powinien otrzy- mać też rolnik. - Najważniejszym wy- zwaniem będzie zapewnienie odpowiedniego wolumenu produktów rolnictwa zrównoważo- nego, tak by mogły one być oferowane w atrak- cyjnej cenie. Tutaj niezbędne są impulsy ze strony firm wobec rolników, które – oprócz re- gulacji unijnych i polskich – najbardziej kształ- tują przyszłość rolnictwa. W rozmowach z nami firmy z branży spożywczej wskazywały kilka już sprawdzonych sposobów wspierania stabilno- Obecnie na rynku są już dostępne certyfikacje, które umożliwiają firmom z branży spożywczej ocenę, poprawę i zatwierdzenie zrównoważonego rozwoju gospodarstw rolnych w ich łańcuchach dostaw

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNTg=