Gazeta AgroNews Nr.20 - page 24

ochrony roślin podlega w szczególności:
dopuszczenie do obrotu sprzedawanych
środków ochrony roślin, zgodność
z warunkami określonymi w zezwoleniu
na wprowadzanie do obrotu lub pozwoleniu
na handel równoległy, termin ważności
środka, opakowania, w których produkt
jest sprzedawany, data produkcji i numer
partii, etykieta, a także dokumentacja
towarzysząca środkom ochrony roślin
znajdującym się w handlu.
W ramach nadzoru sprawowanego
nad wprowadzaniem środków ochrony
roślin do obrotu, Inspekcja kontroluje
także przemieszczanie i składowanie
na terenie kraju preparatów, które nie
zostały zarejestrowane w Polsce, a które
są przeznaczone do obrotu i stosowania
w innych krajach członkowskich
i państwach trzecich.
Jakie rejestrują Państwo formy nadużyć
polegających na handlu podrabianymi
środkami ochrony roślin?
Dariusz Wiraszka:
W latach 2010-2012
do najczęstszych naruszeń dochodziło
w zakresie treści etykiety oraz terminu
ważności środków, w roku 2013 było
to oferowanie środka niedopuszczonego
do obrotu, a w 2014 r. do najczęściej
stwierdzanych nieprawidłowości należały
opakowania jednostkowe środków ochrony
roślin niespełniające wymagań określonych
w zezwoleniu na wprowadzanie do obrotu lub
pozwoleniu na handel równoległy, oferowanie
środków niedopuszczonych do obrotu oraz
brak szkolenia w zakresie doradztwa.
Podkreślenia wymaga jednak fakt,
że najpoważniejszy problem w obrocie
środkami ochrony roślin w ocenie Głównego
Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa
stanowią naruszenia pozwoleń MRiRW
na handel równoległy. Do najczęściej
identyfikowanych problemów w powyższym
zakresie należy zaliczyć:
Wprowadzanie do obrotu innych środków
ochrony roślin niż określone w pozwoleniu
na handel równoległy. Nie spełniają one
wymaganego kryterium identyczności
ze środkiem referencyjnym, a stwierdzane
różnice w profilu zanieczyszczeń wyraźnie
wskazują, że pochodzą z innego źródła niż
środek referencyjny;
Wprowadzanie do obrotu środki
pochodzących z innego państwa niż ustalone
w pozwoleniu na handel równoległy.
Istnieje również podejrzenie, że do obrotu
na teren RP wprowadzane są środki ochrony
roślin z innych krajów Unii Europejskiej
bez pozwolenia na handel równoległy,
a na ich opakowaniach są umieszczane
etykiety właściwe dla ich odpowiedników
dopuszczonych do obrotu w Polsce.
Jakie są kary za tego typu oszustwa?
Skoro sprzedaż nielegalnych środków
ochrony roślin wzrasta, to przypuszczam,
że nie są one zbyt odstraszające...?
Dariusz Wiraszka:
W takich wypadkach
podejmowane są czynności w oparciu
o art. 33 i 75 Ustawy o środkach ochrony
roślin. W razie stwierdzenia, że w obrocie
znajduje się produkt, który imituje środek
ochrony roślin lub podrobiony środek
ochrony roślin, lub taki, którego skład
lub właściwości fizyczne lub chemiczne
określone w dokumentacji zostały
zmienione, wojewódzki inspektor nakazuje
niezwłoczne wycofanie z obrotu tego
środka lub produktu. Ponadto w przypadku
stwierdzenia, że dany podmiot sprzedaje
środek ochrony roślin bez wymaganego
zezwolenia lub pozwolenia MRiRW,
wojewódzki inspektor w drodze decyzji
nakazuje wniesienie opłaty sankcyjnej
wysokości stanowiącej 200% kwoty wartości
sprzedanych środków ochrony roślin.
Czy dysponują Państwo danymi
nt. skali tego procederu?
Dariusz Wiraszka:
W latach
2010-2015 PIORiN wydała 301
decyzji wycofujących
W latach
2010-2012 do
najczęstszych
naruszeń
dochodziło
w zakresie treści
etykiety oraz
terminu ważności
środków,
w roku 2013 było
to oferowanie
środka
niedopuszczonego
do obrotu,
a w 2014 r.
do najczęściej
stwierdzanych
nieprawidłowości
należały
opakowania
jednostkowe
środków
ochrony roślin
niespełniające
wymagań
określonych
w zezwoleniu na
wprowadzanie
do obrotu lub
pozwoleniu
na handel
równoległy,
oferowanie
środków
niedopuszczonych
do obrotu oraz
brak szkolenia
w zakresie
doradztwa
24
PRODUKCJA ROŚLINNA
NUMER 20
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...37
Powered by FlippingBook