Ukraiński lider rynku drobiarskiego MHP SE (spółka dominująca wiodącej międzynarodowej grupy spożywczej i agrotechnologicznej z centralą na Ukrainie) od kwietnia tego roku pracuje nad rozbudową alternatywnych kanałów sprzedaży eksportowej w obliczu trwającej wojny na Ukrainie.
W raporcie publikującym wyniki za lipiec tego roku Spółka poinformowała, że eksport jest w dalszym ciągu bardzo trudny i stanowi poważne wyzwanie w jego zarządzaniu i kontroli. Warunki wojenne przyczyniają się także do spadku w produkcji mięsa drobiowego. W lipcu tego roku produkcja drobiu wyniosła 52,0 tys. ton i była niższa o 19,0 proc. w porównaniu do lipca roku 2021. W porównaniu do miesiąca poprzedniego, czyli czerwca tego roku, w lipcu zredukowano produkcję o 8,0 proc. (czerwiec 2022 roku: 56,8 tys. ton). Sprzedaż całkowita w lipcu 2022 roku spadła o 12,0 proc. w porównaniu rok do roku do 56,5 tys. ton (wolumen w lipcu 2021 roku: 64,3 tys. ton). Jednak w porównaniu do czerwca tego roku w lipcu sprzedano o 4,0 proc. więcej towaru.
Na rynku ukraińskim sprzedaż była na porównywalnym poziomie jak w roku minionym oraz w poprzednim miesiącu bieżącego roku. Istotne zmienne nadal notowane były w eksporcie. Analizując rok do roku, w lipcu 2022’ wysyłki zagraniczne były o 20,0 proc. niższe niż w lipcu roku 2021 i osiągnęły wolumen 31,0 tys. ton (ilości wyeksportowane w lipcu 2021 roku: 38,6 tys. ton). Przy czym, w lipcu tego roku udało się ukraińskiej firmie wysłać o 3,0 proc. więcej towaru na eksport niż miesiąc wcześniej (wolumen eksportu w czerwcu 2022 roku: 30,1 tys. ton).
Źródło: KIPDIP