W połowie 40-tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,39 zł/l i 7,29 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki wzrosła o 10 groszy, a cena diesla zwiększyła się o 13 groszy na litrze. ON jest o 90 gr/l droższy od benzyny. Cena średnia autogazu nie zmieniła w tym czasie i wyniosła 3,09 zł/l.
W hurcie, w tygodniu kończącym się 5-go października, ceny benzyny 95-oktanów wzrosły aż o 35, a ON o 45 groszy na litrze. Oznacza to wzrost tygodniowy o 6-7%. Ceny hurtowe paliw rosły śladem zwyżkujących notowań ropy, która podrożała w tygodniu o prawie 6% w oczekiwaniu na decyzję OPEC+ o dużym obniżeniu wydobycia surowca. Co ciekawe silne umocnienie złotego, ze szczytu powyżej 5 zł za dolara dolara (tydzień wcześniej), do ok. 4,85 (05.10.2022) nie osłabiło wpływu drożejącej ropy na rynek krajowy.
Ostatecznie w środę (05.10.2022) OPEC+ obniżyło limity wydobycia surowca o 2 mln baryłek dziennie, co faktycznie oznacza cięcie produkcji o blisko 1 mln baryłek, ponieważ wielu członków kartelu już wcześniej nie wypełniało swoich limitów.
Ceny średnie paliw w detalu: 05-10-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,22 zł/l (+8 gr/l);
• Pb95: 6,39zł/l (+10 gr/l);
• ON: 7,29 zł/l (+13 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l ( 0 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
Pokazy Mistrzów Pola – testujemy maszyny rolnicze w terenie!
Warto w tym miejscu zauważyć, że faktyczne zakupy paliw na stacjach były znacznie tańsze, a to za sprawą 30-groszowego upustu wakacyjnego obowiązującego do końca września na stacjach Lotos.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com