Według e-Petrol w połowie 8-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,72 zł/l i 7,28 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki wzrosła o 5 groszy, ale ON potaniał aż o 17 groszy za litr.
W tym samym czasie cena średnia LPG wzrosła o symboliczny grosz do 3,25 zł/l.
Przypominam, że ubiegłoroczne historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione w październiku. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,23 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).
W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 spadła do 50 groszy, ale w detalu jest o 6 groszy wyższa.
W połowie 8-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 19 gr/l (25 gr/l – tydzień wcześniej) i 15 gr/l dla Pb95 (tylko 3 gr/l – tydzień wcześniej 15 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny średnie paliw w detalu: 22-02-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,40 zł/l (+1 gr/l);
• Pb95: 6,72 zł/l (+5 gr/l);
• ON: 7,28 zł/l (-17 gr/l);
• LPG: 3,25 zł/l (+1 gr/l).
Rząd przywrócił od 1-go stycznia 2023 stawkę VAT na paliwa do 23% z 8%. Wyższy VAT nie przeszkadza przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT), ale pomagają im dużo niższe ceny paliw netto w hurcie.
Wcześniej, bo 10-go marca 2022 stawka VAT na paliwa została obniżona z 23% do 8%.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE