W mijającym tygodniu na detalicznym rynku paliw mieliśmy do czynienia z odwróceniem tendencji spadkowej. Na szczęście podwyżki nie były duże, a początek czerwca może przynieść stabilizację cen na poziomach zdecydowanie niższych niż przed rokiem.
Polski rynek paliw jest coraz bardziej uzależniony od importu produktów naftowych. Według najnowszych statystyk Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w I kwartale tego roku niemal co drugi litr diesla (44 proc.) i co trzeci benzyny (29 proc.) musieliśmy sprowadzić z zagranicy. To powoduje, że trendy cenowe ze światowych rynków jeszcze szybciej i wyraźniej mogą przekładać się na sytuację na stacjach w Polsce.
Nieznaczne obniżki w rafineriach
Hurtowe ceny paliw na przełomie maja i czerwca nie zmieniały się istotnie. W porównaniu z poprzednim piątkiem metr sześcienny 95-oktanowej benzyny potaniał o 52,80 zł i średnio w oficjalnych cennikach rafinerii kosztuje dzisiaj 5147,40 zł. Podrożał za to olej napędowy, którego cena na przestrzeni tygodnia wzrosła o 15,20 zł. Diesel jest przez producentów wyceniany aktualnie na 4898,80 zł/metr sześcienny.
Na stacjach płacimy więcej
W ostatnich dniach maja detaliczne ceny paliw poszły w górę i za tankowanie 95-oktanowej benzyny kierowcy płacili średnio 6,52 zł/l, czyli 3 grosze więcej niż przed tygodniem. Olej napędowy podrożał o 4 grosze do poziomu 6,10 zł/l i była to pierwsza podwyżka cen tego paliwa od początku lutego tego roku. Spadki były kontynuowane jedynie w przypadku autogazu, który potaniał o 2 grosze i średnio za litr LPG płacimy w tym tygodniu 2,95 zł.
Choć koniec maja przyniósł zwyżkę cen paliw, to średnie ceny benzyny, diesla i LPG na polskich stacjach w maju były wyraźnie niższe w porównaniu z kwietniem. Benzyna 95 kosztowała średnio 6,54 zł/l czyli potaniała o 23 grosze w porównaniu do kwietnia. W przypadku autogazu, który kosztował przeciętnie 2,99 zł/l spadek wyniósł 9 gr/l. Największą przecenę widać na oleju napędowym. W maju wg notowań e-petrol.pl, litr tego paliwa kosztował 6,17 zł, a to oznacza aż 50-groszowy spadek ceny średniej. Niższe ceny paliw okazały się korzystne dla operatorów detalicznych, których marże wzrosły w porównaniu z kwietniem, szczególnie w przypadku benzyn. Na litrze benzyny 95 marża detaliczna wyniosła 19 groszy, na dieslu 9 groszy, a na autogazie 33 grosze.
Na początku się stabilizacja cenowa na stacjach
Przewidywane przedziały dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 6,49-6,61 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, dla oleju napędowego 6,07-6,19 zł/l a dla autogazu 2,92-2,99 zł/l.
Amerykańskie finanse chwilowo uratowane
W czwartek udało się sfinalizować procedurę senacką odnośnie ustawy o maksymalnym zadłużeniu USA na poziomie 31,4 mld USD. W konsekwencji oddala się widmo niewypłacalności państwa, co mogłoby zadziałać negatywnie dla światowych rynków finansowych – tym samym mamy do czynienia z chwilą oddechu i zastrzykiem optymizmu, co już widoczne jest w cenach surowca.
Skoro problemy Stanów Zjednoczonych wydają się chwilowo załagodzone, uwaga inwestorów skupi się na spotkaniu Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową i sojuszników, w tym Rosji, zwanych łącznie OPEC+, które nastąpi 4 czerwca. Dalsze redukcje wydobycia OPEC+ po poprzedniej niespodziewanej obniżce o 1,16 mln baryłek dziennie w kwietniu byłyby argumentem za zwyżką cen ropy. Według prognoz agencji Reutera i banków, takich jakHSBC i Goldman Sachs dalsze cięcia produkcji są mało prawdopodobne – choć saudyjski minister ds. naftowych sugerował, że zmiana jest możliwa.
Koniec z obniżkami cen na stacjach. Żegnamy tendencję spadkową
Za brakiem zmian będzie zapewne optować Rosja, której zależy na większej swobodzie w kształtowaniu własnej polityki produkcyjnej. W kontekście globalnych zdolności przerobowych sekretarz generalny OPEC Haytham al-Ghais podkreślił konieczność zwiększania możliwości rafineryjnych krajów członkowskich, co ma pomóc sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na produkty ropopochodne, a przykładem tego może być uruchomienie rafinerii Al Zour w Kuwejcie, Dangote w Nigerii i Jazan w Arabii Saudyjskiej.
Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl