Rosja grozi nieprzedłużeniem umowy zbożowej. Ukraina przygotowała alternatywne rozwiązanie

Rosja grozi, że po 18-lipca nie przedłuży zawartej w lipcu ubiegłego roku umowy zbożowej pozwalającej na bezpieczny transport ukraińskich towarów przez porty Morza Czarnego. Ewentualny brak gwarancji bezpieczeństwa żeglugi po wodach Morza Czarnego zniechęci towarzystwa ubezpieczeniowe do objęcia gwarancjami transportów i może zatrzymać ukraiński eksport tą drogą. W związku z powyższym rząd Ukrainy chce wziąć na siebie te ryzyka.

Rosja grozi nieprzedłużeniem umowy zbożowej. Ukraina przygotowała alternatywne rozwiązanie

Rząd Ukrainy zatwierdził procedurę udzielania gwarancji odszkodowania za szkody wyrządzone czarterującym, operatorom i właścicielom statków morskich i statków żeglugi śródlądowej w wyniku zbrojnej agresji Federacji Rosyjskiej. Dotyczy to statków pływających pod banderą ukraińską i obcą (z wyjątkiem Rosji i Białorusi) – poinformowała służba prasowa Ministerstwa Odbudowy Ukrainy.

„Widzimy, że firmy ubezpieczeniowe są ostrożne w pokrywaniu takich ryzyk, a to stwarza zagrożenie dla pozamilitarnego transportu morskiego z ukraińskich portów. Uruchomienie mechanizmu kompensacji szkód umożliwi czarterującym i armatorom dalsze zapewnianie dostępu do naszych portów, niezależnie od tego, jak będzie działać umowa zbożowa, czy nie” – powiedział Ołeksandr Kubrakow, wicepremier ds. odbudowy Ukrainy.

Jak określono, odszkodowanie zostanie wypłacone armatorowi, któremu ubezpieczyciel pisemnie odmówił wypłaty odszkodowania za szkody wyrządzone w wyniku zbrojnej agresji Federacji Rosyjskiej. Jednocześnie tylko ci armatorzy, którzy zawarli umowę ubezpieczenia lub polisę P&I (Ochrona i odszkodowanie) zgodnie z procedurą określoną przez ustawodawstwo Ukrainy lub innego państwa, będą mieli prawo do odszkodowania.

Zdarzenia podlegające ubezpieczeniu obejmują:

  • szkody wyrządzone statkowi w wyniku uszkodzenia lub zniszczenia, które nie podlegają naprawie;
  • koszty usunięcia uszkodzeń konstrukcyjnych statku, w wyniku których statek utracił zdolność do żeglugi;
  • szkody spowodowane utratą i/lub uszkodzeniem ładunku;
  • wydatki związane z uszczerbkiem na zdrowiu lub życiu pasażera lub członka załogi statku.

Aby otrzymać odszkodowanie, armator może złożyć wymagany pakiet dokumentów w Ministerstwie Odbudowy nie później niż 90 dni kalendarzowych od daty otrzymania odmowy ubezpieczyciela wypłaty odszkodowania.

Czesław Siekierski: Co zrobi KE z decyzją Polski o embargu na zboże z Ukrainy?

Przypominamy, że na wypłatę tych odszkodowań w budżecie państwa Ukrainy na rok 2023 przewidziano do 20 mld hrywien.

Andrzej Bąk – eWGT
Źródło: APC-Inform

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Przeceny na rynku rzepaku nabierają tempa

Kompleks oleistych traci na wartości za sprawą dobrych warunków upraw w Brazylii, gdzie rosną szanse na rekordowe zbiory soi. Soja w Chicago zaczyna też odczuwać...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics