Według e-Petrol.pl w połowie 45-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,04 i 6,09 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny spadła o 1 grosz, a diesla o 3 grosze na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia LPG pozostała na wysokim poziomie 3,05 zł/l, po tym jak paliwo to podrożało aż o 25 groszy za litr (7%) w październiku. Gwałtowny wzrost ceny LPG wiąże się ze słabym złotym i zmianą kierunku importu ze wschodniego na droższy – zachodni.
Cena średnia paliw w detalu: 06-11-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,80 zł/l ( +1 gr/l);
• Pb95: 6,04 zł/l ( -1 gr/l);
• ON: 6,09 zł/l ( -3 gr/l);
• LPG: 3,05 zł/l ( 0 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb-95 z czerwca 2023).
Nawet po ostatnich zmianach ceny obu paliw są o 50-60 groszy niższe (w detalu i hurcie) niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku:
Marże modelowe stacji paliw wzrosły w ostatnim tygodniu i są rekordowe w skali roku
W połowie 45 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 13 gr/l dla ON (-12 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) nie zmieniła się i sięga 34 grosze na litrze.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej
Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,1 gr/l) jest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (26,6 gr/l) przewyższa o prawie 3 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Ceny hurtowe obu głównych paliw wzrosły w październiku o 15 groszy na litrze
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 7-go listopada 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (-9 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,680 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał średnio o 16 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,896 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 wzrosła do 27 groszy (bez VAT) z 15 groszy tydzień wcześniej.
W październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze.
Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 3 gr/l (Pb95), ale diesel jest tańszy o 7 groszy na litrze (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Notowania ropy pozostają pod wpływem skrajnie różnych czynników
Z jednej strony, prowzrostowo na ceny ropy działał trwający konflikt na Bliskim Wschodzie, gdzie rynek na bieżąco oceniał ryzyko ataku Izraela na Iran i związane z tym możliwe konsekwencje dla podaży surowca. Zapowiadane ataki izraelskie nastąpiły, ale rakiety oszczędziły infrastrukturę związaną z irańskim przemysłem naftowym (ceny ropy spadły).
Z drugiej strony jest słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy, które to czynniki obniżają notowania surowca.
Ostatnio na niskie ceny zareagował kartel OPEC+, przedłużając okres cięć wydobycia o kolejny miesiąc.
Wreszcie, wygrana Donalda Trumpa w długim okresie powinna wpływać stabilizująco na ceny ropy, ponieważ nowy prezydent postara się wygasić toczące się konflikty światowe i jednocześnie będzie wspierał krajowy przemysł wydobywczy.
Niestety dla kierowców złoty mocno stracił w ostatnich tygodniach na wartości
Notowania USD/PLN przekroczyły w środę 6-go listopada poziom 4,08 złotego za dolara (po raz pierwszy od połowy czerwca). Był to efekt reakcji rynku walutowego na wygraną Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich. W czwartek po południu notowania USD/PLN powróciły w okolice 4,0 złotego, czyli do poziomów z ostatnich dwóch tygodni.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. W minioną środę (06.11.2024) dolar umocnił się o blisko 2% do euro na wiadomość o wygranej Trumpa.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com