Muzeum w Ciechanowcu bogatsze o kolejny unikatowy ciągnik

13 maja br. w piątek Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zakupiło do swoich zbiorów odrestaurowany i sprawny technicznie ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2. Ciągnik ten, wyprodukowany w 1926 r. przez niemiecką firmę "Heinrich Lanz AG" w Mannheim, jest jednym z niewielu zachowanych egzemplarzy tego modelu w Polsce i na świecie, poszukiwanym przez muzea i kolekcjonerów.

 

\"rolnictwo,
 

Zakup ciągnika został sfinansowany z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kolekcje – priorytet 4 – Kolekcje muzealne w ramach naboru I/2016 oraz dodatkowej dotacji otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

HR2 to pierwszy model ciągnika firmy Lanz, w którym zastosowano silnik o pojemności 10266 cm3 ze średnicą tłoka 225 mm i skokiem 260 mm, składanym na wprowadzonej w fabryce Lanza, na wzór amerykański, taśmie produkcyjnej o długości 175 m (wg doświadczeń fabryki Henry Forda w Detroit). Jest on również ostatnim modelem ciągników tej firmy z termosyfonowym chłodzeniem silnika poprzez odparowanie cieczy bez zastosowania pompy wodnej, dlatego potocznie nazywano go Verdampferem. Ciągniki HR2 posiadały 2-dźwigniową skrzynię biegów z 4 prędkościami jazdy do przodu i do tyłu. Te same biegi, po zmianie obrotów silnika i odpowiednim ustawieniu obu dźwigni skrzyni, można było wykorzystać do jazdy wstecz. Ciągniki te cieszyły się dużą popularnością. Ich konstrukcja była tak przemyślana, by mogły one wykonywać ciężkie prace polowe w dużych gospodarstwach i majątkach ziemskich w Prusach Wschodnich.

Czytaj także:
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu przywraca silnikom życie

HR2 były również eksportowane do południowych regionów Afryki, gdzie jednak, ze względu na gorący klimat, nie zawsze sprawdzał się zastosowany w nich system chłodzenia silnika poprzez odparowanie.

Równolegle produkowano 3 wersje ciągnika serii HR2:

  • HR2 jako Acker-Grossbulldog z żelaznymi kołami wyposażonymi w ostrogi, sztywną osią przednią i polową skrzynię biegów z maksymalną prędkością jazdy do 8 km/godz. (właścicielem właśnie takiego egzemplarza zostało nasze Muzeum);
  • HR2 jako Verkehrs-Grossbulldog z lanym ogumieniem kół przednich i tylnych, resorowaną osią przednią oraz szosową skrzynią biegów z maksymalną prędkością jazdy do 13,2 km/godz. Wersja ta na życzenie kupującego mogła być wyposażona, np. w elektryczne lub karbidowe oświetlenie, dach, klakson, podsypywacz do piasku, a nawet piorunochron;
  • HR2 jako Raupen-Grossbulldog wyposażony w układ półgąsienicowy systemu Ritscher i polową skrzynię biegów z maksymalną prędkością jazdy do 7,4 km/godz.

Dane techniczne modelu HR2 Acker-Grossbulldog:

  • producent: Heinrich Lanz AG w Mannheim, Niemcy
  • rok wyprodukowania: 1926
  • lata produkcji:1926-1929
  • liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 7 230 szt. wszystkich wersji
  • maksymalna moc: 28 KM (20,6 kW)
  • silnik Lanz: średnioprężny, na ciężkie oleje napędowe, 2-suwowy, leżący 1-cylindrowy z gruszą żarową, chłodzony cieczą
  • liczba biegów: 4 + 4
  • średnica cylindra: 225 mm
  • skok tłoka: 260 mm
  • pojemność silnika: 10266 cm3
  • liczba obrotów: 500 obr/min
  • prędkość jazdy: 8 km/godz.
  • masa własna: 2500 kg
  • długość: 3200 mm
  • szerokość: 1650 mm
  • wysokość 2100 mm

Ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2 powiększył do 42 sztuk kolekcję polskich i zagranicznych ciągników zgromadzonych w naszym Muzeum. Dzięki temu zakupowi podgrupa ciągników Lanz zwiększyła się do 10 egzemplarzy.

Podkreślić należy, że jest to największa muzealna kolekcja ciągników w Polsce.

Ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2 po raz pierwszy został zaprezentowany turystom w trakcie jazdy w sobotę 14 maja br. w ramach Europejskiej Nocy Muzeów.
 
kustosz Marek Wiśniewski
Kierownik Działu Techniki Rolniczej

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

1,7 mld zł z UE na Mój Prąd. Na co można uzyskać dofinansowanie?

Finansowanie podpisanej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska umowy będzie pochodziło z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. Celem Programu Mój Prąd jest...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics