Rząd powinien zająć się obniżeniem akcyzy na cydr – powiedział minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski podczas konferencji pt. „Polskie jabłka i cydr – nowe wyzwanie”. Z kolei amerykańska ekspertka wyjaśniła, jak w zaledwie kilka lat zmienił się status cydru w USA: z napoju zapomnianego do trunku spożywanego przez elity i celebrytów.
– Każda z tych dróg powinna być wykorzystana, a dołożyłbym do tego także produkcję wysokoprocentowego alkoholu typu calvados – podkreślił minister.
Minister Ardanowski potwierdził, że produkujemy i chcemy produkować wyroby najwyższej jakości. Dotyczy to również cydru.
– Jakość naszego cydru jest zdecydowanie wyższa, choćby ze względu na obowiązujące u nas normy – dodał.
Minister zwrócił uwagę na potrzebę zmiany logiki opodatkowania tego typu wyrobów i umożliwienie zalegalizowania produkcji tradycyjnych okowit i nalewek w gospodarstwach, podobnie jak ma to miejsce w wielu krajach Europy.
– Teraz jest dobry czas na rozwiązywanie trudnych problemów. Powinniśmy przeprowadzić poważną dyskusję o tym, jak powinien wyglądać w Polsce rynek alkoholi niskoprocentowych, na którym cydr powinien mieć bardzo poważną pozycję – podkreślił minister.
W międzynarodowej konferencji uczestniczyła m.in. Sara Grady z Glynwwood Cider Project – ekspertka amerykańska i europejska w zakresie rozwoju produkcji cydru.
Sara Grady zwróciła uwagę na zmiany, jakie zaszły w tym zakresie na rynku amerykańskim w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
Podkreśliła ona, że cydr był w USA bardzo popularny przed słynną prohibicją, ale od tamtego czasu ten napój został zapomniany i sprowadzony do roli podrzędnego napitku.
Sara Grady wraz z Karlem duHoffmannem z Nowojorskiego Stowarzyszenia Cydru w zaledwie kilka lat zmienili status cydru w USA: z napoju zapomnianego do trunku spożywanego dziś przez elity, celebrytów.
Amerykańska ekspertka podkreśliła znaczeni stworzenia wartościowego produktu, który oczywiście wymagał większego nakładu pracy. Wymagało to m.in. wymiany doświadczeń z producentami z Francji. Wypracowane zostały nowe modele rynku cydru.
– Poprzez wymianę doświadczeń i wspólne wyjazdy zaczęła się tworzyć społeczność producentów cydru w USA, co się stało jedną z podstaw budowy programu rozwoju produkcji cydru – zwróciła uwagę Sara Grady.
Kolejnym elementem było dobranie odpowiednich odmian jabłek do produkcji cydru i zwiększenie ich produkcji. Nie zaniedbano również stworzenia właściwej kampanii skierowanej do potencjalnych konsumentów. Organizowane zostały specjalne wydarzenia z udziałem producentów, właścicieli lokali i restauracji.
– Dziś „Tydzień cydru w Nowym Yorku” jest imprezą cykliczną, coroczną – podkreśliła amerykańska ekspertka.
Szeroka kampania pozwoliła na przekazanie wiedzy na temat cydru zarówno konsumentom jak i władzom. Powstała organizacja producentów cydru dzięki czemu maja oni również wpływ na podejmowane decyzje legislacyjne.
Wszystkie te działania doprowadziły do 10-cio krotnego wzrostu produkcji cydru w USA, który cieszy się uznaniem jako produkt wysokiej jakości.
Redakcja AgroNews, na podst. MRiRW