W ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95 wzrosła o 22 grosze na litrze, a diesel podrożał w tym czasie o 4 gr/l. Niestety w hurcie w ostatnich dniach ceny rosną dużo szybciej i już mocno wyprzedziły te płacone przy dystrybutorach. Czeka nas zatem jeszcze droższe tankowanie, zwłaszcza benzyn.
Cena średnia autogazu spadła w ciągu tygodnia o 3 grosze do 3,62 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 01-06-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 8,02 zł/l (+16 gr/l);
• Pb95: 7,55 zł/l (+22 gr/l);
• ON: 7,13 zł/l (+4 gr/l);
• LPG: 3,59 zł/l (-3 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
W hurcie (PKN Orlen) w skali tygodnia (25.05-01.06.2022) cena Pb95 wybiła się aż o 69 gr/l, a cena ON o 49 groszy na litrze (tydzień wcześniej oba paliwa potaniały o ok. 20 gr/l). Dla benzyn oznacza to nowe historyczne maksima. Diesel jest nadal o prawie m80 groszy na litrze tańszy od rekordu z 9-go marca 2022 (dotyczy ceny hurtowej bez VAT).
Rożnica cen na korzyść ON przekroczyła już w hurcie 50 gr/l. Zmiana relacji cenowych może wynikać ze spadku zużycia oleju opałowego. Możliwe jest też, że PKN Orlen włącza się do walki z inflacją, bo to właśnie ceny oleju napędowego wpływają bezpośrednio na koszty transportu, czy koszty produkcji w rolnictwie.
Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę mocno wzrosły marże stacji paliw, które przekraczają w tym czasie 50 gr/l w przypadku ON i Pb95. Zwykle modelowa marża stacji paliw wynosi 10 gr/l ON i ok. 20 gr/l Pb95. Poziom cen, a tym samym marż dyktują stacje należące do państwowych koncernów PKN Orlen i Lotos.
Rynek ropy:
Notowania ropy Brent wybiły w górę z trwającego od ponad dwóch miesięcy trendu bocznego w przedziale 98-112 eur/b (ceny zamknięcia serii sierpniowej). W środę 1-go czerwca notowania najbliższej serii ropy Brent oscylują w okolicy 118 usd/b, czyli ok. 10 usd/b poniżej 10-letnich maksimów z początku marca.
Względna stabilizacja na rynku ropy była efektem uwolnienia dużych rezerw surowca przez USA i ich sojuszników. Kolejnym czynnikiem stabilizującym było ryzyko spowolnienia gospodarczego w Chinach (pandemia covid) i na świecie (rosnące stopy procentowe).
Sytuacja zmieniła się jednak z chwilą (31.05.2022) nałożenia przez UE sankcji na import ropy z Rosji. KE zdecydowała o zredukowaniu unijnego importu surowca o 90% do końca roku, pozostawiając możliwość sprowadzania taniej rosyjskiej ropy przez Węgry, Czechy i Słowacją.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
W środę (01.06.2022) olej napędowy kosztował w oficjalnym cenniku PKN Orlen – 6,421 zł/l, a Pb95 – 6,714 zł/l (bez VAT). Oznacza to wzrost tygodniowy o 69 gr/l (Pb95) i o 49 gr/l w przypadku ON. Cena hurtowa z VAT sięga już 8,0 zł za litr benzyny 95 oktanów i 7,46 zł za litr ON.
Od początku 2022 roku wspomniana benzyna podrożała (bez VAT) o 2,97 zł na litrze (+70,0%), a w przypadku diesla cena hurtowa wzrosła w tym czasie o 2,33 zł/l (+50,7%).
W ostatnich dniach ceny hurtowe benzyny znacznie przewyższyły cenę diesla:
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, Andrzej Bąk – eWGT