Wnioski złożone do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przewidują zakup 431 nowych pojazdów zeroemisyjnych, jak również ładowarek oraz szkolenia obsługi. Większość aplikacji złożyły małe i średnie miasta, przy czym 20 miast po raz pierwszy planuje zakupić autobusy elektryczne. Nowością są wnioski o wsparcie zakupu autobusów wodorowych oraz autobusów dla przedsiębiorstwa PKS.
Zielony Transport Publiczny
„Przeprowadzony nabór w programie „Zielony Transport Publiczny” pozwoli zakupić 431 autobusów zeroemisyjnych, co podwoi liczbę obecnie zarejestrowanych autobusów elektrycznych (430 autobusów[1]). Wsparcie to przyczyni się do wzmocnienia produkcji przemysłowej w Polsce w czasie wychodzenia z kryzysu po pandemii COVID-19” – mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
„Cieszy nas zainteresowanie średnich i mniejszych miast oraz to, że 20 miast po raz pierwszy kupi autobusy elektryczne i wodorowe. To pokazuje, że nasza strategia elektryfikacji transportu jest dobrze przyjęta przez samorządy” – dodaje.
Aplikacje złożyły miasta z 14 województw, 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne. To świadczy o tym, że wsparcie finansowe dla samorządów w połączeniu z wymogami ustawowymi prowadzi do stopniowego obniżenia emisji z transportu publicznego w Polsce.
Deklaracja zakupu ponad 300 elektryków i kilku trolejbusów
„We wnioskach mamy deklarację zakupu ponad 300 elektryków i kilku trolejbusów, ale złożone aplikacje wskazują też na gotowość nabycia ok. 100 autobusów wodorowych, co powinno dać impuls do wodoryzacji transportu publicznego, ale również do budowy kompetencji polskiego przemysłu w zakresie produkcji autobusów wodorowych, jak również technologii produkcji, transportu, magazynowania i tankowania wodoru – zgodnie z celami strategii wodorowej” – ocenia wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Realizacja wniosków przewiduje również budowę ok. 180 stacji ładowania autobusów oraz 2 stacji tankowania wodoru, a także przeszkolenie ok. 970 osób w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych, wpływając tym samym na poprawę infrastruktury i zwiększenie kompetencji w zakresie zeroemisyjnego transportu publicznego.
Samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych
„Dotychczas, dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz krajowych programów NFOŚiGW (Gepard, Kangur), samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych, przy czym – jak już wspominano – 430 jest już zarejestrowanych. O kolejne 431 aplikują wnioskodawcy pierwszej fazy „Zielonego Transportu Publicznego”. Jednak wyzwanie elektryfikacji miejskiego transportu publicznego jest ogromne, gdyż w polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów, a ich średni przebieg to ponad 75 tys. km[1]” – powiedział prezes NFOŚiGW prof. Maciej Chorowski.
„Narodowy Fundusz pracuje nad drugą fazą programu „Zielony Transport Publiczny”, która wymaga finansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Razem z właśnie zakończonym naborem dwie fazy programu powinny wypełnić lukę finansową między POIiŚ 2014-2020 a funduszami strukturalnymi z nowej perspektywy finansowej UE. Stabilna perspektywa wsparcia finansowego pozwala nie tylko miastom planować stopniową wymianę floty, ale również polskim producentom autobusów płynnie rozwijać portfele zamówień” – wyjaśnia wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski, który nadzoruje wdrażanie programów e-mobility w Narodowym Funduszu.
Wyczerpano alokację na dotacje w wysokości 1,1 mld zł.
Nabór wniosków w programie „Zielony transport publiczny” rozpoczął się 4 stycznia i został zamknięty 18 stycznia 2021 r. zgodnie z regulaminem, czyli po wyczerpaniu przewidzianej alokacji na dotacje w łącznej wysokości 1,1 mld zł. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki. Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.
W ramach naboru wpłynęło 45 wniosków, w tym 34 aplikacje o dotacje i dodatkowo 11 o pożyczkę. O tym, które miasta dostaną wsparcie na elektryfikację, zdecyduje poprawność i jakość przygotowanych wniosków, które podlegają obecnie ocenie pod względem zgodności z celami i zasadami programu. Pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w II kwartale 2021 r.
Źródło: http://www.nfosigw.gov.pl