Według e-Petrol w połowie 37-tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,44 zł/l i 7,47 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki spadła o 8 groszy, a cena diesla obniżyła się o 16 groszy na litrze. Nadal ON jest średnio o ponad 1 zł/l droższy od benzyny.
Cena średnia autogazu spadła w tym czasie o 4 grosze i wyniosła 3,11 zł/l.
W hurcie, w tygodniu kończącym się 15-go września, ceny benzyny 95-oktanów spadły o 12, a ON o 24 grosze. Ceny diesla rosły w sierpniu śladem zwyżkujących notowań tego paliwa w Europie, podczas gdy w tym samym czasie benzyna taniała. Jesteśmy bardzo mocno zależni od cen europejskich, ponieważ w 2021 roku udział importowanego ON w naszym całkowitym zużyciu sięgnął 32%. W przypadku benzyny 19% rocznego zużycia stanowiła w 2021 roku benzyna z importu.
Ceny średnie paliw w detalu: 14-09-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,29 zł/l (-10 gr/l);
• Pb95: 6,44 zł/l (-8 gr/l);
• ON: 7,47 zł/l (-16 gr/l);
• LPG: 3,11 zł/l ( -4 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
Warto w tym miejscu zauważyć, że faktyczne zakupy paliw na stacjach były znacznie tańsze, a to za sprawą 30-groszowego upustu wakacyjnego wprowadzonego przez Orlen, Lotos, BP i Moya. Na szczęście dla kierowców wspomniany upust został przedłużony na stacjach Lotos do końca września.
Dla porównania poniżej Zmiany cen paliw w skali roku:
Źródło: Andrzej Bąk – eWGT, PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com