Właściciele domów uszkodzonych podczas powodzi mogą wnioskować o dofinansowanie na ich odbudowę i termomodernizację. 12 grudnia o godzinie 12:00 rusza program Czyste Powietrze dla powodzian z budżetem 300 mln zł na usuwanie skutków powodzi w czterech województwach: dolnośląskim, lubuskim, opolskim i śląskim. Uproszczone procedury, skrócony czas rozpatrywania wniosku i szybka ścieżka wypłat opracowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ułatwią poszkodowanym mieszkańcom otrzymanie pomocy.
Poniżej najważniejsze informacje dla osób, które chcą złożyć wnioski o pomoc finansową m.in. na ocieplenie domu.
Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie w programie Czyste Powietrze dla powodzian?
Pomoc z programu Czyste Powietrze dla powodzian może otrzymać osoba fizyczna, która jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku/ lokalu mieszkalnego, uszkodzonego w powodzi we wrześniu 2024 r. na terenie województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i śląskiego. Oszacowany zakres zniszczeń w budynku w wyniku powodzi potwierdzony przez gminę musi wynosić co najmniej 5 procent.
Program nie obejmuje nieruchomości, na które została zawarta wcześniej umowa o dofinansowanie termomodernizacji w ramach programu Czyste Powietrze (umowa czynna lub w okresie trwałości).
Dofinansowanie z NFOŚiGW z ramach programu Czyste Powietrze może być łączone z zasiłkiem celowym wypłacanym powodzianom w ramach pomocy remontowo-budowlanej. Łączna kwota dofinansowania nie może jednak przekroczyć 100 proc. kosztów przedsięwzięcia.
Szczegółowe informacje dotyczące beneficjentów programu zawiera regulamin naboru.
Ile wynosić będzie dofinansowanie i na co może być przeznaczone?
Dofinansowanie w formie dotacji na podstawowym poziomie będzie przysługiwało niezależnie od dochodów. Dla mniej zarabiających określono dwa kolejne progi dochodowe określone szczegółowo w programie. Maksymalna dotacja dla osób najmniej zarabiających wyniesie do 136,2 tysięcy złotych.
Dotacja dla poszkodowanych w powodzi obejmie koszty:
- audytu energetycznego
- wymiany źródła ciepła
- termomodernizacji domu
- instalacji fotowoltaicznej.
W naborze obowiązują limity kosztów kwalifikowanych na urządzenia, materiały i usługi, aby ograniczać nieuczciwe praktyki wykonawców polegające m.in. na zawyżaniu kosztów jednostkowych.
Gdzie i kiedy można złożyć wniosek o wsparcie finansowe?
Nabór wniosków w programie Czyste Powietrze dla powodzian potrwa od 12 grudnia 2024 r. do 31 marca 2025 r. lub do wyczerpania środków.
Wnioski o dofinansowanie przyjmują odpowiednio dla mieszkańców województwa:
- dolnośląskiego – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu
- opolskiego – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu
- lubuskiego – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska I Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze
- śląskiego – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach
Jakie dokumenty należy złożyć?
Szczegółowe informacje, w tym o niezbędnych dokumentach znajdują się w regulaminie naboru dostępnym na stronach Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Formularz wniosku o dofinansowanie zostanie uruchomiony na tych stronach w dniu rozpoczęcia naboru – 12 grudnia.
Jak długo będą rozpatrywane wnioski i ile trzeba czekać na płatność?
Terminy rozpatrywania wniosków o dotacje dla wnioskodawców z terenów powodziowych wyniosą do 14 dni od daty wpływu.
Wdrożenie szybkiej ścieżki płatności zapewni wypłatę środków w terminie do 14 dni od daty wpływu do WFOŚiGW kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi dokumentami.
Program Czyste Powietrze dla powodzian to dedykowana część (część 4) Programu Priorytetowego Czyste Powietrze Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Strona internetowa programu https://czystepowietrze.gov.pl/
Źródło: NFOŚIGW