Sejm opowiedział się w 2 września przeciw odrzuceniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy o wsparciu odbiorców ciepła. Wniosek złożyła Konfederacja. Posłowie skierowali projekt do dalszych prac w komisji.
Za odrzuceniem projektu w pierwszym czytaniu opowiedziało się 10 posłów, przeciw było 402 parlamentarzystów, 8 się wstrzymało. Sejm zdecydował o przesłaniu projektu do dalszych prac w Komisji ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.
Jeszcze dziś komisja ma zdać sprawozdanie z prac, a o 22 zaplanowano blok głosowań, po którym ustawa może wyjść z Sejmu i zostać przekazana do Senatu.
W projekcie ustawy zapisano, że w obszarze wsparcia dla odbiorców ciepła sieciowego, projekt przewiduje dla wytwórców obowiązek ustalenia ceny ciepła, tzw. średniej ceny ciepła z rekompensatą, na 150,95 zł za GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym lub olejem opałowym, oraz 103,82 zł za GJ netto dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach ciepła.
Zgodnie z Oceną Skutków Regulacji projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, ustalenie takich wartości oznacza średni wzrost rachunków odbiorców o 42 proc.
Rekompensata może objąć jedynie sprzedaż ciepła dla gospodarstw domowych oraz wskazanych w ustawie podmiotów: wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni dostarczających ciepło do lokali mieszkalnych, placówek systemu ochrony zdrowia, systemu oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki, żłobków, klubów dziecięcych, kościołów i związków wyznaniowych, placówek kulturalnych, straży pożarnych, pozarządowych organizacji pożytku publicznego, spółdzielni socjalnych itd. System rekompensat będzie działać od 1 października 2022 do 30 kwietnia 2023 r.
Źródło: Business Insider, pAP