Na rynku hurtowym w Polsce obserwujemy wyraźne spadki cen paliw, co jest efektem gwałtownych przecen na rynku światowym, wynikających głównie z amerykańskiej polityki celnej.

W porównaniu z ubiegłym weekendem ceny hurtowe paliw w Polsce prezentują się następująco:
- Benzyna Pb98: obecnie kosztuje 4908 zł/m³, czyli o 187 zł mniej.
- Benzyna E10 (Pb95): cena spadła o 180 zł, do poziomu 4470 zł/m³.
- Paliwo dieslowskie: potaniało o 183 zł, do 4509 zł/m³.
- Olej opałowy: odnotował spadek o 174 zł, teraz kosztuje 3220 zł/m³.
Kiedy kierowcy odczują obniżki cen?
Eksperci przewidują, że zmiany na rynku hurtowym lada dzień przełożą się na ceny detaliczne. Obniżki mogą zbiec się w czasie z okresem wyjazdów wielkanocnych, między 14 a 20 kwietnia 2025 roku. Prognozy wskazują następujące przedziały cenowe:
- Benzyna Pb98: 6,65-6,78 zł/l.
- Benzyna E10 (Pb95): 5,87-5,99 zł/l.
- Olej napędowy: 5,95-6,07 zł/l.
- Autogaz: 3,07-3,14 zł/l.
Ropa naftowa na wieloletnich minimach
Na rynku światowym ceny ropy Brent osiągnęły wieloletnie minima, co jest bezpośrednim efektem wojny celnej pomiędzy USA a Chinami. W minionym tygodniu cena baryłki spadła poniżej 59 dolarów, po raz pierwszy od 2021 roku. Przed weekendem notowania odrobiły część strat, stabilizując się na poziomie poniżej 64 dolarów.
Niestabilność rynku naftowego
Zmienność cen ropy wynika z nieprzewidywalnych decyzji amerykańskiej administracji, które wprowadziły chaos w globalnym handlu naftowym. Ostatnie podwyższenie ceł przez USA na import z Chin oraz zawieszenie taryf dla innych partnerów handlowych doprowadziły do rozchwiania rynku naftowego i nagłych zmian cen. W dłuższym terminie wojna celna może skutkować spowolnieniem światowej gospodarki i spadkiem zapotrzebowania na surowce.