Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia ujawnili nieprawidłowości podczas kontroli nienormatywnego transportu obejmującego ciągnik rolniczy oraz dwa ciągniki siodłowe. Zespół pojazdów, którym przewożono maszyny z Holandii do Polski, przekroczył dopuszczalne naciski osi. Przewoźnikowi grozi kara w wysokości 8 000 zł.

Z Holandii do Polski – ale niezgodnie z przepisami
Do kontroli doszło w trakcie rutynowych działań radomskich inspektorów ITD. Na inspekcyjne wagi skierowano zestaw składający się z ciężarówki i niskopodwoziowej przyczepy (lawety), należący do polskiej firmy transportowej. W momencie zatrzymania pojazd przewoził ciągnik rolniczy oraz dwa ciągniki siodłowe.
Kierowca okazał zezwolenie kategorii IV, które – zgodnie z przepisami – uprawnia do przejazdu po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym. Jednak kontrola wykazała, że zezwolenie nie obejmowało faktycznych parametrów wagowych przewożonego ładunku.
Przekroczenie nacisku osi – zakaz dalszej jazdy
Podczas ważenia inspektorzy stwierdzili, że nacisk kół pojedynczej osi napędowej samochodu ciężarowego wyniósł 12,3 tony, przy dopuszczalnej normie 11,5 tony. Oznacza to przekroczenie dopuszczalnych nacisków na drogę o 0,8 tony.
W związku z naruszeniem przepisów, kierowcy zakazano kontynuowania jazdy do czasu rozładunku lub innego sposobu doprowadzenia pojazdu do stanu zgodnego z przepisami.
8 tysięcy złotych kary dla przewoźnika
Na podstawie sporządzonego protokołu z kontroli drogowej, wszczęto postępowania administracyjne wobec przewoźnika. Za naruszenia ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym firmie grozi łącznie kara pieniężna w wysokości 8 000 zł, z czego:
- 6 000 zł za naruszenie przepisów Prawa o ruchu drogowym (PRD),
- 2 000 zł za naruszenia ustawy o transporcie drogowym (UTD).
ITD apeluje o przestrzeganie norm wagowych
Inspektorzy przypominają, że przekroczenia nacisków osi mają negatywny wpływ na stan nawierzchni dróg, a także mogą stwarzać realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przedsiębiorcy realizujący transporty nienormatywne powinni szczegółowo sprawdzać wymagania zezwoleń oraz realne parametry przewożonych ładunków, zanim wyjadą w trasę.
Inspekcja zapowiada dalsze kontrole, zwłaszcza w kontekście wzmożonego ruchu maszyn rolniczych i ciężkiego sprzętu w okresie letnim.