Nadchodzi czas żniw. Aby przebiegły sprawnie i bez przykrych niespodzianek należy się do nich dobrze przygotować, a co najważniejsze właściwie przygotować maszyny. Kombajny zbożowe to maszyny, które podczas sezonu pracują na wysokich obrotach. W większych gospodarstwach zdarza się , że pracują i dzień i noc. Jeżeli dobrze ich nie przygotujemy, mogą nas spotkać niechciane przestoje, co dla żadnego rolnika nie jest sprawą przyjemną.
Doradzimy jak można sprawnie przeprowadzić przegląd maszyny:
W kabinie sprawdzimy deskę rozdzielczą w tym wskaźniki, kontrolki. Następnie kontrolujemy pracę cięgieł i dźwigni i sprawdzamy luz układu kierowniczego. Ważne jest też sprawdzenie poprawności pracy hydrauliki i sprawność oświetlenia jezdnego. Ze względu na bezpieczeństwo operatora musimy w kabinie zakrytej, w której są filtry pyłków zbadać ich czystość. Zwróćmy uwagę jaki jest stan osłon gumowych na przepustach elektrycznych i dźwigniach. Należałoby również wyjechać maszyną i sprawdzić sprawność skrzyni biegów i układu hamulcowego.
Czytaj także:
Zmiany w imporcie i eksporcie wołowiny? Sprawdź!
KE – OZE nie podwyższa cen energii
MRiRW: TAK – dla ubóju rytualnego o podwyższonym standardzie!
Po wyprowadzeniu kombajnu należy go umyć, a następnie sprawdzić czy wszystkie pasy są na swoim miejscu i czy są odpowiednio napięte. Należy usunąć smar konserwujący z łańcuchów napędowych i również sprawdzić, czy są wystarczająco napięte, jeżeli nie, trzeba poprawić siłę naciągu. Następnie sprawdzamy czystość przenośników – ziarnowego i kłosowego. Należy wyczyścić sprzęgła przeciążeniowe, ocenić ich stopień wyeksploatowania i wyregulować napięcie sprężyn.
Co ważne należy pozamykać wszystkie pokrywy i okienka przeglądowe.
Nasmarować: przeguby, łożyska, sworznie i prowadnice czyli wszystkie węzły ruchome elementów konstrukcyjnych. Sprawdzić czy wszystkie zawleczki są w odpowiednich miejscach i czy podokręcane są wszystkie śruby. Szczególną uwagę należy zwrócić na śruby, które mocowane są na przednim moście kadłuba, w układzie kierowniczym przy tylnym moście, przy tylnich i przednich kołach oraz przy wózku transportowym zespołu żniwnego.
Należy sprawdzić poziom olejów oraz płynów i uzupełnić w razie potrzeby. Ważne jest aby sprawdzić ciśnienie powierza w kołach.
Stosując powyższe zabiegi, unikniemy nieplanowanych przestojów w pracy, a nasze żniwa przebiegną szybko, pomyślnie i co najważniejsze bezawaryjne.
A.B.
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu